Contact

LUMERON NIEUWS

Dubbelinterview met Abdon Moens & Bart Hoornaert

Bart H

Bart Hoornaert - 21/04/2021

Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam

1 jaar Lumeron - 1 jaar Strategy & Operations

In de maand april vierde Lumeron zijn eerste verjaardag. Na de verkoop van Orbid NV aan Ricoh in april 2020 namen de initiatiefnemers achter Lumeron de consultancyactiviteiten over op het vlak van Strategy & Operations. Dat was met moment voor een interview met Abdon Moens (CEO) en Bart Hoornaert (operationeel verantwoordelijke)​

1 jaar lumeron dubbelinterview

Waar staat Lumeron voor?

Abdon Moens: Via Orbid waren we al meer dan 20 jaar actief bij Vlaamse KMO’s. Als ik deze 20 jaar de revue laat passeren dan bestonden onze opdrachten er alsmaar meer uit om deze organisaties ‘echte' stappen voorwaarts te laten zetten en om de juiste omstandigheden te creëren zodat ze weer in blakende conditie kwamen. We deelden onze ervaring, kennis, passie en onze ‘hands on’ mindset om dit met hen te realiseren. Vanuit Lumeron gaan we op deze elan verder.

Onze sterkte is dat we een hybride team van medewerkers & partners hebben, waardoor de juiste specialisten aan boord zijn voor alle uitdagingen die er in een bedrijf leven.

Bart Hoornaert: Onze naam, daarover hebben vele opties de revue gepasseerd. Toen nog niet iedereen op de hoogte was van onze plannen zaten we op een bepaald moment rond de tafel met onze vaste kern. Een collega had het plots over ons DNA: Eerst actief luisteren tot we begrijpen wat de uitdaging is, daarna meedenken wat de juiste richting is voor de specifieke case om via reflectie het probleem om te buigen tot een oplossing en tenslotte de klant ontzorgen bij de uitwerking ervan. Zo is LUMERON ontstaan: Luisteren, Meedenken, Reflecteren en Ontzorgen.

Wat bedoelt u met "in blakende conditie"?

Abdon Moens: Vergelijk het met een fitness of performance coach. De eerste vraag die je krijgt is “welk doel wil je bereiken?”. Voor elke persoon zal het antwoord anders zijn. De ene wil gewicht verliezen, de andere wil een sportieve prestatie neerzetten en nog iemand anders wil vooral aan uithouding werken. In dat geval bestaat er geen standaardformule. Voor elke nieuwe klant stelt de coach een programma op maat op, vertrekkende van de huidige conditie. Vaak door eerst een korte test af te nemen. Omdat de coach een enorme bagage heeft aan technieken en ervaring kan hij een traject opstellen die past bij het gewenste doel maar ook de beschikbare tijd en datum waarop de klant zijn doel wil bereiken. De vertaling naar Lumeron is kinderlijk eenvoudig: vervang persoonlijke conditie door bedrijfsconditie en vervang het persoonlijk doel naar een bedrijfsdoel en we komen bij Lumeron uit.

Abdon moens ceo lumeron dakterras s

​"Bij de omschakeling hebben we geen enkele klant verloren. Iedereen geloofde in ons kunnen"

Waarom zijn jullie met Lumeron gestart?

Bart Hoornaert: Toen ik een kleine tien jaar bij Orbid actief was begon het toch te knagen om iets meer te betekenen bij de uitbouw van onze unit ‘Strategy & Operations’. Dit gaf ik te kennen bij Abdon, die toen mijn unit manager was. Toen voor Orbid de opportuniteit voorbij kwam dat Ricoh hen zou overnemen, zagen wij dit als een unieke kans om samen onze eigen weg te gaan.

Jullie zijn gestart in volle eerste golf van de Corona-pandemie. Zorgde dit niet voor schrik?

Bart Hoornaert: Nog straffer, om de stap te zetten, koos ik ervoor om ook zelf een vennootschap op te richten om zo de investering in Lumeron te kunnen doen. Het neerleggen van die akte gebeurde op de dag van de eerste lockdown. Meteen stelden velen zich de vraag: “waar ben je mee bezig? Is dit wel slim?” Abdon en ikzelf bekeken dit omgekeerd. Hadden we drie maanden eerder gestart dan was het plaatje misschien totaal anders geweest maar wij maakten ons financieel plan op met de wetenschap van een pandemie en lockdown. We zijn ondertussen een jaar verder. De manier van werken is aangepast naar de nieuwe realiteit. We combineren telewerk met ondersteuning op locatie op een doordachte manier.

Bart hoornaert operationeel verantwoordelijke lumeron dakterras s

"Toen voor Orbid de opportuniteit voorbij kwam dat Ricoh hen zou overnemen, zagen wij dit als een unieke kans om samen onze eigen weg te gaan."

Abdon Moens: De stap om op eigen benen te staan namen we bewust. Bij de omschakeling hebben we geen enkele klant verloren. Iedereen geloofde in ons kunnen, steunde ons volledig en bood ons de gelegenheid te groeien en samen te werken als echte partners.
Wat ik zeker ook wil vermelden is dat we nog heel goed samenwerken met Orbid. Zo doen we zelf beroep op de expertise van onze vroegere IT- , HR- en financiële collega’s om onze processen te ondersteunen en blijven we oog hebben voor synergiën bij projecten.

Die samenwerking, kan je dat iets concreter maken?

Abdon Moens: Zoals we al schetsten, vertrekken we niet van een standaardoplossing. We gebruiken onze ervaring en kennis om een uitdaging om te zetten in een oplossing op maat om resultaten te bereiken. We focussen hiervoor voornamelijk op de thema’s die een organisatie vooruit helpen zoals bedrijfsstrategie, managementsystemen, operational excellence en digitaler samenwerken.

Gezien onze Orbid geschiedenis hadden we al een mooie trouwe klantenbasis. Voor veel klanten zijn we de partner geworden die mag en kan meedenken en -helpen. Een klant noemde ons ooit “the flying doctors”.

We vinden het ook belangrijk dat we de juiste expertise koppelen aan het maatwerk dat we willen leveren. Ervaren medewerkers vinden we zowel in eigen rangen als in een partnernetwerk. Vandaar spreken we graag van ons ‘hybride model’.

Welke ambitie heeft Lumeron voor de komende jaren?

Abdon Moens: We zetten in op een sterke groeitraject. Dit moet zich uiten in een aanzienlijke toename van het aantal medewerkers en klanten.

Hoe denk je die groei te realiseren?

Abdon Moens: Eén jaar Lumeron dat is mooi. De maanden zijn voorbij gevlogen en we hebben ons de stap nog geen moment beklaagd. We zijn er ook rotsvast van overtuigd dat we binnenkort een relance zullen zien, eenmaal in alle sectoren de business terug begint aan te trekken.

Bart Hoornaert: Bedrijven zullen elkaar terug meer nodig hebben. Iedereen is klant-leverancier en dan komen ook uitdagingen rond verbeteren en groei extra aan bod. Er zijn in diverse organisaties ook medewerkers afgevloeid of er waren interne reorganisaties waardoor bepaalde functies nu moeilijker invulbaar zijn omdat ze vroeger “een bij-job” waren voor een medewerker. Via de Business Partner Formule zien we op dit vlak nu al de eerste tekenen van extra vragen rond bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement. Dit zal zeker nog groeien en Lumeron staat klaar om mee te groeien en bedrijven verder te adviseren en te ondersteunen om deze in conditie te brengen zodat het volledige plaatje klopt.

Padded logo Lumeron

Lumeron, de performance partner voor organisaties bestaat één jaar

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Red Dot Chart

Een red-dot chart maakt kwaliteitsproblemen visueel

‘Wie niets doet maakt geen fouten’, al is dat de grootste fout op zichzelf… Van zodra je op een productievloer start met het produceren van eender welk onderdeel ontstaan er talloze opties om fouten te maken. Door elke processtap grondig te analyseren, vanuit risicodenken  (LINK: zoveel mogelijk foutkansen weg te werken, duidelijke instructies op te maken en medewerkers goed op te leiden, kom je al een heel eind.

Lees meer
Blog Continu verbeteren is een doe woord

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Lees meer
Cover photo symbol

De libel als Lumeron-symbool

Af en toe krijgen we de vraag hoe we aan onze Libel komen als symbool. Daar zit zowel betekenis als een leuke anekdote achter

Lees meer