Contact

PROCESSEN

5 misvattingen rond proceswerking

Bart H

Bart Hoornaert - 26/10/2020

Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam

continu verbeteren

kwaliteitsmanagement

processen optimaliseren

​change management

5 misvattingen rond proceswerking

Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Toch zijn er nog veel misvattingen rond proceswerking. Hieronder vind je onze top 5.

5 misvattingen rond processen

​1. Een vastgelegd proces maakt ons niet meer wendbaar

‘Als we dat op papier vastleggen dan moeten we dat altijd zo doen of we krijgen onder onze voeten van de externe auditor.’ Een letterlijke quote van een medewerker tijdens een coachingsopdracht. Niets is minder waar. Een vastgelegd proces zorgt voor duidelijkheid op het vlak van afspraken en zorgt ervoor dat als afwijken toch nodig is, dit gefundeerd en in overleg kan gebeuren. Lees er meer over in ons ander inspiratiebericht: "Het perfecte proces dat bestaat niet".

​2. Elke afdeling heeft eigen processen

Als we vragen naar proceseigenaarschap dan komen veel mensen aandraven met het organigram. Het gestructureerd overzicht van wie aan wie rapporteert. Processen die goed opgezet zijn stoppen echter niet aan de grenzen van de afdelingsburelen. Processen staan voor ketenwerking over de afdeling heen. Een Order to Cash proces start bij verkoop en eindigt bij facturatie. En ja, dan speelt bijna iedereen in het operationele proces mee.

​3. Iedereen kent de processen waarbinnen hij/zij werkt

Je zou vermoeden dat deze stelling klopt. Tot je begint met de processen inzichtelijk te maken en alle procesbetrokken rond de tafel te brengen om samen het proces aan elkaar toe te lichten. Vaak kennen mensen hun eigen taken wel, en met een beetje moeite ook deze van hun collega die inputs levert of hun collega waaraan zijzelf iets afleveren, maar daar stopt het meestal. Het is voor velen een echte eye-opener als ze het totaalplaatje zien ontstaan tijdens een procesoefening.

4. Business Process Management ​is een duur woord

Dat Business Process Management veel vragen oproept naar de echte betekenis van het woord klopt wel, en al helemaal als het afgekort geschreven wordt als BPM, want dan denkt elke musicus aan Beats Per Minute. Toch hoef je in functie van je Business (woord 1) geen dure systemen op te zetten om met de medewerkers aan de slag te gaan rond de Processen (woord 2) waar ze actief in zijn. Zie de bovenliggende 3 stellingen. Het komt er vooral op neer om dit concreet vast te pakken als een vast onderdeel van de dagdagelijkse werking en dit als proceseigenaar en managementteam te Managen (woord 3).

5. Kwaliteitsmanagement en procesmanagement zijn 2 verschillende zaken

Als je puur naar productkwaliteit en proceskwaliteit kijkt dan heb je in het ene geval inderdaad iets fysiek in handen wat OK of niet OK is, terwijl het proces minder tastbaar is. Maar ze los zien van elkaar is niet verstandig. Zo creëer je twee stromingen in een organisatie. Soms zie je dit expliciet ontstaan als een Quality Controller en Quality Assurance medewerker naast elkaar praten. Vanuit specificaties van een product kom je via één of meerdere processen tot een effectief product. Deze beide dan ook samen doen groeien is cruciaal om als organisatie er sterker uit te komen.

Processen tekenen om te tekenen heeft geen enkel nut. Samen met de collega's inzicht krijgen in de onderlinge werking en hoe dit beter kan is daarintegen wel essentieel.  

Meer weten?

Meer weten over onze aanpak op het vlak van proceswerking?

  • Opleiding - breng uw processen in kaart
  • Faciliteren van workshops
  • Samen met uw medewerkers het 'as is' en 'to be' proces in kaart brengen
  • Managen van de change

Contacteer ons gerust, wij helpen u graag verder.

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Red Dot Chart

Een red-dot chart maakt kwaliteitsproblemen visueel

‘Wie niets doet maakt geen fouten’, al is dat de grootste fout op zichzelf… Van zodra je op een productievloer start met het produceren van eender welk onderdeel ontstaan er talloze opties om fouten te maken. Door elke processtap grondig te analyseren, vanuit risicodenken  (LINK: zoveel mogelijk foutkansen weg te werken, duidelijke instructies op te maken en medewerkers goed op te leiden, kom je al een heel eind.

Lees meer
Blog Continu verbeteren is een doe woord

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Lees meer
Cover photo symbol

De libel als Lumeron-symbool

Af en toe krijgen we de vraag hoe we aan onze Libel komen als symbool. Daar zit zowel betekenis als een leuke anekdote achter

Lees meer