Contact

Procesoptimalisatie versterkt de groei bij Aertssen

De "drive" bij  Aertssen om continu te verbeteren

Bij het familiebedrijf Aertssen kunnen we duidelijk spreken over een sterke groei. Één van de elementen die daartoe heeft bijgedragen is zijn drive om continu te verbeteren. Het optimaliseren van processen speelt hierin een belangrijke rol.

Van infrastructuurwerken en hijswerken tot buitenmaatse transport en logistieke behandeling van machines: de grote diversiteit van Aertssen Group is een enorme troef. Het familiebedrijf is uit zijn voegen gebarsten en is vandaag een gevestigde waarde in de bouwsector met maar liefst 1500 medewerkers. De reden van de sterke groei? Entrepreneurship en een continue focus om de klanten zo goed mogelijk te ontzorgen. Tot in het Midden Oosten toe. Dit jaar bekroonde EY de groep Aertssen met de titel ‘Onderneming van het Jaar’, een erkenning van zijn drive om continu te verbeteren.

Quote Lumeron Aertssen

Nood aan transparantie en efficiënte processen

Aertssen is een groep die heel snel groeit en diversifieert. Op een bepaald moment is het dan nodig om je processen te herbekijken.
Hoe kunnen we de zaken efficiënter aanpakken om nog sterker te worden en verder te groeien?  “Een eerste stap hierin was medewerkers bewustmaken van het belang van processen. Daarna gingen we aan de slag met de methodologie.

In samenwerking met Lumeron ontwikkelden we een ‘BPMN Aertssen’, een light versie van BPMN waarbij we kozen voor eenvoud en efficiëntie door een minimum aan icoontjes te voorzien. Vervolgens werd die nieuwe methodologie uitgerold in onze organisatie.
​Lumeron organiseerde hiervoor een training op maat, die aan een 20-tal proces-ambassadeurs werd gegeven. Eén voor één werden zij op weg gezet om hun processen in kaart te brengen en de eerste stappen samen met Lumeron uit te tekenen.” vertelt Patricia Vossenaar – PMO manager bij Aertssen Group.
 
Enkele voorbeelden van processen zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe regelen we op de meest efficiënte manier service requests van interne klanten?
  • Of, hoe organiseren we best aankopen op centraal en decentraal niveau?

Fundering is gelegd

Hoe staat het dan vandaag? Op dit moment kunnen we spreken van een stevige fundering. De eerste processen zijn uitgeschreven en gevalideerd. Het framework en de trainingen zijn er. “We hebben nu de middelen om dit intern verder te zetten”. Dit is dan ook nog maar het begin. De volgende stappen zijn het bepalen van KPI’s en optimalisaties toepassen.

Dit alles heeft zeker enkele voordelen met zich mee gebracht. Één daarvan is de transparantie die we nu hebben doorheen de afdelingen. Ook voor starters is het zeer nuttig.

Aertssen gebouw

De Lumeron-experten zijn zeer deskundig, klantgericht en leven zich echt in in onze organisatie en onze processen. Het is een meerwaarde dat we nu beschikken over een open source opleiding (train-the-trainer), waarmee we zelf het werk kunnen verder zetten. Die kennisoverdracht loopt zeer goed en is belangrijk voor ons.

Patricia Vossenaar – PMO manager bij Aertssen Group

Meer weten?

Lumeron denkt écht met u mee om uw organisatie sterker te maken. Wil u meer weten over onze aanpak?