De Lumeron inspiratieblogs uit 2020
Digitaler werken - stap 1: belanghebbenden & inspiratoren21/12/2020
Stap één om van een Microsoft 365 in de plaats van een IT-project een organisatieproject te maken is de belanghebbenden, het management en inspiratoren te betrekken. Zij zullen straks de gangmakers zijn van een geslaagde implementatie.
|
De procedure van de gemorste koffie14/12/2020
Wat gebeurt er als een organisatie op de vingers wordt getikt omdat ze de procedure voor het opkuisen van gemorste drank niet hebben gevolgd? Grote paniek... Een externe audit die ze wellicht niet snel zullen vergeten, maar wel eentje met een betekenis.
|
Veiligheid en gezondheid winnen aan belang07/12/2020
De cijfers rond veiligheid & welzijn op het werk zijn hallucinant. Reden genoeg dus om als organisatie werk te maken van een degelijk ‘Health and Safety’-beleid, te bouwen aan een veiligheidscultuur en misschien zelfs te kiezen voor een Veiligheidsmanagementsysteem, al dan niet met ISO 45001-certificatie.
|
Succes is niet gebaseerd op geluk01/12/2020
De huidige business omgeving is dynamisch en biedt ongeziene uitdagingen en kansen. We stellen vast dat succesvolle bedrijven gedetailleerde, flexibele plannen hanteren om hun koers en richting uit te stippelen. Zo zijn ze voorbereid wanneer er onvoorziene dingen gebeuren. Goede strategie is niet statisch, maar wendbaar, voortdurend open voor noodzakelijke verandering.
|
Digitaler werken... klinkt logisch maar...23/11/2020
Dat we in 2020 allemaal een versnelling hoger zijn geschakeld in digitaler werken, vaak uit pure noodzaak, is bij iedereen bekent. En dat dit nog wel even zo zal blijven helaas ook. Vele zaken zijn tijdelijk en ad hoc opgestart en omdat dit alles langer blijft duren wordt dit ook vaak de nieuwe werkwijze. Hierdoor ontstaat vaak de verkeerde assumptie dat dit ook bij deze ingebed is in de organisatie.
|
Ongebruikt potentieel... doet u hier iets mee?16/11/2020
Steeds is de neiging groot om extra kapitaal extern te zoeken bij banken of bij investeerders. Maar hebben we al voldoende lang stil gestaan bij de vraag: wat is het interne ongebruikte potentieel en hoe kunnen we dit omzetten in euro-taal? Is iedere euro die we zelf op tafel kunnen leggen trouwens niet goedkoper dan de euro die we anderen vragen?
|
Extra inspiratie via onze najaar webinarreeks03/11/2020
Dit najaar herhalen we onze drie meest succesvolle webinars die we in het voorjaar gaven. Toen bleek dat een lockdown ook dit ene voordeel had dat je via de online mogelijkheden heel wat extra kennis kon meepikken in korte tijd. Nu we terug in deze modus zitten, waarom niet de webinars die u toen gemist hebt nu volgen
|
7 stappen om FMEA doeltreffend te implementeren02/11/2020
In de automobielindustrie kent men FMEA (Failure Mode & Effect Analysis) als een goed ingeburgerde methodiek, maar deze techniek wordt ook uitgebreid toegepast in andere sectoren. Het doel van de FMEA-techniek is de Wet van Murphy “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan” te slim af te zijn en een product of een proces robuuster en veiliger te maken.
|
5 misvattingen rond proceswerking26/10/2020
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Toch zijn er nog veel misvattingen rond proceswerking. In deze blogpost vind je onze top 5.
|
Het 5S-jojo-effect... hoe kan je dit vermijden?19/10/2020
5S is een heel gekende en toegankelijke Lean techniek. Hij is zo toegankelijk dat iedereen er snel mee kan opstarten. Het is te vergelijken met iemand die op dieet gaat. De eerste weken vliegen de kilo’s er af. Maar, … ooit gehoord van het jojo-effect?
|
ISO 27001 legt de klemtoon op security management12/10/2020
De ISO 27001-normeisen zijn vrij algemeen omschreven. Dit biedt de mogelijkheid om via een vertaalslag de normvereisten te kneden op maat en de mogelijkheden van het bedrijf. ISO 27001 is op die manier zowel haalbaar voor de kleinste KMO als voor de grootste multinational.
|
Til uw organisatie naar een hoger niveau05/10/2020
Uit analyse blijkt dat ongeveer 25% van de Vlaamse KMO's zich in een ‘chaotische toestand’ bevindt of zeggen we beter "overlevingsmodus". Het kiezen voor een managementsysteem verschaft organisaties een stabiele basis en de ruggengraat om zichzelf naar een hoger niveau te tillen.
|
Een proces dient ... om gestructureerd af te wijken29/09/2020
Er zijn verschillende manieren om een proces vast te leggen, lees er meer over in dit nieuwsitem “processen in kaart brengen”. Maar eenmaal een proces vast ligt komt er ook een ander misschien nog belangrijker voordeel boven. Je hebt nu een kapstok om er gestructureerd van af te wijken…
|
Interne en externe audits anno 202021/09/2020
Wie een (ISO9001) gecertifieerd kwaliteitsmanagementsysteem heeft, ziet vast ook de link met wat er in 2020 speelt… Externe en interne belangrijke punten (“issues”) … In een andere post hadden we het al over de impact op de kwaliteitsmanager. Maar ook de interne auditoren, en met uitbreiding de externe auditoren, dienen nu anders naar de situatie te kijken.
|
Bedrijfsstrategie is de kapstok15/09/2020
Volgens de geldende managementtheorieën vormen missie en visie de basis voor de strategie van een organisatie. Alle doelstellingen en acties zouden hier dan aan gerelateerd moeten zijn. Maar hoe zit dat nu eigenlijk echt?
|
De sleutel tot Operational Excellence vind je bij de klant08/09/2020
Operational excellence implementeren begint met te weten wat je klant wil en hoe je deze behoefte kan invullen. Op zich klinkt dit logisch, maar is het ook simpel te realiseren?
Operational excellence is een groeipad. Je kan geen stappen overslaan. |
Wat hebben business continuity en schaken gemeen?01/09/2020
Zelfs bedrijven die een pandemie als onderdeel van hun business continuity plan hadden uitgewerkt, waren hier niet op voorbereid, laat staan dat ze dit onderdeel van het actieplan kunnen testen. Betekent dit dan dat het opstellen van een business continuity plan geen zin heeft ?
|
Lumeron consultants...The flying doctors26/08/2020
“Lumeron… the flying doctors” het is een quote die rechtstreeks uit een management meeting kwam bij een klant. Wat de CEO ermee bedoelde lees je in dit nieuwsitem.
|
Daar sta je dan als kwaliteitsmanager in Corona-tijd20/08/2020
Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat alles wat met het team goed is opgebouwd niet verloren gaat, zonder dat je nu alle pijlen hierop moet richten. We zijn er zeker van dat de hoofdfocus in de meeste bedrijven op de juiste dingen ligt om deze fase door te komen. Door nu wat creativiteit aan de dag te leggen, kunnen we ervoor zorgen dat, eenmaal we terug in rustiger water komen, het kwaliteitsgebeuren normaal verder kan.
|
Nieuwe erkenningen: KMO-Portefeuille en ISO900111/08/2020
Het zou maar al te gek zijn als we uw bedrijf begeleiden op het vlak van kwaliteit dat we zelf geen gedegen kwaliteitssysteem zouden hebben. Onze dienstverlening is geborgd via het ISO 9001 certificaat. Tevens behaalden we ook in juni de erkenning als dienstverlener voor opleidingen en advies onder KMO-portefeuille.
|
Vanaf nu vind je ons in ons nieuw kantoor05/08/2020
De eerste maanden na de opstart waren we nog te gast bij onze collega’s van Orbid. Sinds begin augustus zijn we in ons nieuw kantoor te Gentbrugge ingetrokken. Onze ruimte is multifunctioneel, en zorgt ervoor dat we zowel vergaderingen, flexwerk als opleidingen kunnen organiseren.
|
Klantentevredenheid daar koop je weinig mee29/06/2020
Onze consultant, Bart Hoornaert, hoorde afgelopen week tijdens een interne audit een gevatte opmerking van een zaakvoerder die tot nadenken stemt: " Klantentevredenheid daar koop ik weinig mee..."
Een choquerende boodschap...? Benieuwd waarom de zaakvoerder deze uitspraak deed, en wat hij hiermee bedoelde? Hij had er alvast een goede verklaring voor. |
Breng uw processen in kaart15/06/2020
In de laatste maanden zijn heel wat werkwijzen licht of fundamenteel bijgestuurd. Een aantal wijzigingen waren van tijdelijke aard, maar evenveel zaken zullen ten goeie zijn bijgestuurd. Het is dan ook belangrijk om die afspraken goed vast te leggen. Het uittekenen van een proces is hierbij veel handiger dan een langgerekte proza -tekst. Maar hoe begint u eraan?
|
Remote werken aan kwaliteit en processen - het kan27/04/2020
Ondertussen zijn we een viertal weken verder sinds wat voor velen de eerste stappen op het thuiswerkfront zijn. Tijd voor een korte evaluatie en vooral een blik vooruit naar hoe we in deze tijden toch actief kunnen verder werken aan kwaliteit en proceswerking.
|
7 redenen om te kiezen voor een Quality Business Partner27/04/2020
Waarom doen ondernemingen een beroep op Lumeron voor flexibele ondersteuning op het vlak van Quality management? We selecteerden zeven redenen uit de reacties van onze klanten.
|
Lumeron is er klaar voor27/04/2020
Orbid Strategy & Operations wordt Lumeron.
Voor de Orbid-unit ‘Strategy & Operations’ biedt 2020 een ideaal moment om ons nog sterker te focussen en te profileren als dé partner voor advies en ondersteuning op het vlak van bedrijfsstrategie en het optimaliseren van operationele processen. |