De Lumeron inspiratieblogs uit 2021
Van 'ad-hoc' beleid naar strategisch werken20/12/2021
Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn. Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken.
Toch is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is. |
Kwaliteitsmanagement en de papieren tijger13/12/2021
In het verleden was er vanuit ISO de verplichting om procedures tot in punten en komma’s uit te schrijven.
Hierdoor ontstond de zogenaamde ‘papieren tijger’. Gelukkig is dat ISO-principe niet langer van toepassing, maar beoogt ISO vandaag een levend, efficiënt en effectief managementsysteem. Betekent dit nu dat we helemaal niets meer moeten documenteren? |
Mens sana in corpore sano als basis voor psychosociaal welzijn07/12/2021
De verstrengde Coronamaatregelen hebben ook een serieuze invloed op de bedrijfsdynamiek en op de psychosociale belasting en de psychosociale risico’s waar werknemers mee te maken krijgen. Maar hoe ga je proactief om met deze psychosociale risico's?
|
MS 365: een totaal nieuwe wereld maar ik vind niets meer terug…30/11/2021
Alhoewel er geen pasklaar antwoord is die je strikt kan volgen bij het uitzetten van een framework voor documentenbeheer binnen MS365 zijn er toch een aantal basisregels die telkens terug komen.
Vaak ontbreekt het de gebruikers ook aan vaardigheden om de nieuwe platformen efficiënt te gebruiken net omdat ze het ooit helemaal anders hebben aangeleerd. |
Synergie tussen bedrijfsstrategie en processtrategie22/11/2021
Een proces-strategie vloeit logischerwijs voort uit de bedrijfsvisie, -missie, -doelstellingen en -strategieën van de onderneming. Maar hoe kan een processtrategie ook de bedrijfsstrategie informeren door nieuwe en onverwachte kansen en mogelijkheden aan te reiken?
|
Sharepoint documentenbeheer ... pfffffff!15/11/2021
De server werkt nu toch ook? We doen het al altijd zo. Waarom moeten we nu (weer) veranderen?
Redenen genoeg om de hakken in het zand te zetten als in de organisatie een traject start rond digitaler samenwerken wordt aangekondigd. In veel gevallen houdt dit ook een ‘switch’ in van documentenbeheer op de server naar een cloudomgeving zoals Microsoft SharePoint. |
De toegevoegde waarde van Interne Audits08/11/2021
De kracht van een goede interne audit zit hem in de verschillende perspectieven van waaruit je een bedrijf bekijkt. Kunnen interne audits echt een antwoord bieden op hoe goed, vlot en betrouwbaar een bedrijf/afdeling/proces functioneert?
|
De weg naar professionaliseren is ook voortschrijdend inzicht02/11/2021
Professionaliseren betekent voor elk bedrijf iets anders. Het hangt vooral af van de noden en de opportuniteiten van een bedrijf en deze zijn voor elk bedrijf verschillend, dus is een aanpak op maat een “MUST”, maar hoe bepaal je welke weg voor uw bedrijf werkt?
|
Sleutel-op-de-deur voor Quality Management26/10/2021
Je kunt een business partner opdracht een beetje vergelijken met een sleutel-op-de-deur concept. Tijdens het project pak je het totale gebeuren in handen en loods je de organisatie van de klant naar de vooraf afgesproken te bereiken doelen zonder dat de klant zich hierover dient te bekommeren.
|
De 'Blue and Red ocean' en de link met de bedrijfsstrategie18/10/2021
Blue Ocean Strategy (BOS) is ontwikkeld door W.Chan Kim en Renee Mauborgne en gaat er vanuit dat bedrijven zich meer moeten richten op ongerepte markten (blauwe oceanen). Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Weet u hoe dit gelinkt is aan het concept van 'waarde-innovatie'? |
MS 365 - bezint eer ge begint en maak eerst het bouwplan11/10/2021
Worstelt u ook met het uitbouwen van een digitaal platform binnen de Microsoft 365 mogelijkheden? Welke app wanneer en vooral hoe gebruiken? De mogelijkheden zijn erg uitgebreid en verschillend medewerkers en teams hebben vaak ook nog eens andere verlangens en behoeften… Een weloverwogen manier van aanpak is aangewezen!
|
Klimaatneutraal is een groeiproces05/10/2021
CO2-neutraal als duurzaamheidsdoelstelling is een strategische keuze. Alleen, hoe zet je zoiets op en welke referentiekaders zijn er? Kan een ISO 14001 milieumanagementsysteem ondersteunen in dit proces? En hoe evolueren we als bedrijf van inzicht naar 'climate leadership'
|
Continu verbeteren... hoe toon je dat aan?28/09/2021
Krijg je bij externe ISO-audits ook steevast de vraag hoe je kunt aantonen dat de organisatie voortdurend bezig is met verbeteren? Een logische vraag eigenlijk, want het is voor ieder managementsysteem een fundamentele doelstelling.
|
Meten is weten... maar hoe?21/09/2021
Meten is weten... Er zit heel wat waarheid in deze zin, maar eens je de kennis hebt, moet je er dan ook iets mee doen! Dat is eigenlijk de essentie van het ganse verhaal. Alleen, dit is geen evidentie. Hoe zorg je ervoor dat wat je meet ook iets bijbrengt?
|
Najaar webinarreeks 2021 - boeiende themareeks15/09/2021
Ook bij Lumeron is het ondertussen een traditie. Het najaar is ons moment om u extra te inspireren via een brede waaier aan korte gratis webinar sessies. We nemen u mee door de verschillende thema's van ons dienstenaanbod. Selecteer uw webinar(s) en schrijf meteen in.
|
Een scan brengt inzicht voor uw verbeterproject06/09/2021
Staat er een strategisch project op de planning? Elke organisatie vertrekt van een ander startpunt. En ook het stappenplan is vaak anders in functie van bedrijfsmaturiteit, cultuur, en de vooropgestelde doorlooptijd. Meten is weten zegt een spreekwoord, dat is niet anders als je aan de slag wil gaan met kwaliteitssystemen of andere verbetertrajecten. Een scan biedt op korte tijd inzicht als vertrekpunt.
|
'Betere' en 'snellere' groei via technologie en expertise31/08/2021
In dit laatste deel van onze trilogie rond business development benadrukken we het belang van technologie en expertise/ervaring om grondig en snel business development uit te voeren. Om dit toe te lichten maken we gebruik van het groei-conditie-rapport. Dit is een basis om een groeitraject aan te vatten.
|
Energie en continu verbeteren24/08/2021
Wat geeft jou energie op het werk? Wat slorpt jouw energie op? Twee heel cruciale vragen die perfect passen binnen het plaatje van continu verbeteren. Hoe kan je op een eenvoudige manier aan de slag met verbeteropportuniteiten door die 2 vragen te beantwoorden?
|
De 7 kwaliteitsmanagementprincipes toegelicht16/08/2021
Een degelijk opgezet kwaliteitsmanagementsysteem volgens de ISO 9001:2015 norm steunt op zeven principes. Deze principes kan men eveneens gebruiken bij de opmaak en de validatie van het kwaliteitsbeleid van een organisatie. Maar waar staan deze principes voor?
|
Procesmodellering, een uniform verhaal of niet?10/08/2021
Is de bedoeling van uniformiteit niet dat iedereen iets op dezelfde manier interpreteert, bekijkt en begrijpt?
En als procesmodellering uniform is, hoe komt het dan dat we elkaars processen niet altijd begrijpen of verkeerd interpreteren? |
Bedrijfsgroei als proces via business development02/08/2021
Deel 2 in in onze inspiratiereeks rond business development: het is belangrijk om business development zowel grondig als snel te doen en hierin het juiste evenwicht te vinden. Hoe pak je dit aan? Waar haal je de nodige inputs en ervaring?
|
5 vragen met echte feedback rond klantentevredenheid28/07/2021
U kent het wel, na bijna elke online bestelling volgt er een vriendelijk verzoek om in een paar vragen uw tevredenheid over de dienstverlening en of het product via een score en een korte beoordeling neer te pennen…Pfff, denken velen. Hoe kan het dan wel werken? Hoe krijg je zicht op klantentevredenheid.
|
Welke elementen zijn van belang bij het in kaart brengen van processen19/07/2021
Je bepaalt eerst natuurlijk wat je in kaart wil brengen, waarover het proces gaat: is het een productflow of de levering van een bepaalde dienst? Je bepaalt concreet over welk product of welke dienst, activiteit het gaat. Maar dan, hoe ga je verder?
|
Hoe kan een schildpad helpen om het bos door de bomen te zien?12/07/2021
Ruim 5 jaar na de introductie van de ISO9001:2015 kwaliteitsnorm hebben zowel interne als externe auditoren nog steeds last van het 8ste kwaliteitsmanagementprincipe. Of liever gezegd auditoren hebben last met het feit dat dit principe weggevallen is. Wat nu een geschreven procedure niet meer moet...
|
Wat is business development en hoe verschilt dit van prospecteren?05/07/2021
Als iemand business development in de mond neemt, vragen wij nogal eens wat hij of zij ermee bedoelt. En ja, business development heeft een ruime betekenis. Meer en meer duikt dit woord op als synoniem voor een kei in prospectie. En dat is het volgens ons net niet.
|
Stop het brandjes blussen en focus op de oorzaken28/06/2021
Het is allemaal de schuld van “de grote baas”…! En inderdaad, als je iets te ver doorvraagt bij het uitvoeren van een Root Cause Analyse (RCA), kan je hier op uitkomen… Maar als je niet ver genoeg doorvraagt, kom je misschien op ontevreden klanten, gefrustreerde werknemers, slechte leveranciers en onnodige kosten uit!
|
De impact van organisatiematuriteit op organisatieontwikkeling21/06/2021
In deze 50ste blog van onze wekelijkse inspiratiereeks zetten we één van onze kernboodschappen en onze kijk op bedrijven en organisaties in de verf. Een organisatie kan je bekijken vanuit verschillende invalshoeken en fases. Iedere fase kent eigen vraagstukken, knelpunten of groeipijnen. In welke fase zit uw bedrijf?
|
Werken in team in Teams in teams...de nieuwe toverformule14/06/2021
Microsoft heeft logisch nagedacht over de naam van de Teams applicatie, maar als je het allemaal bij elkaar neemt is de naam toch ook wel verwarrend. Een paar hoofdletters en ‘s’-en erbij en wat duiding en het wordt een stuk helderder.
|
Management review, een verplicht nummer?07/06/2021
Iedereen goed voorbereid rond de tafel krijgen op een ISO 9001 management review ( directiebeoordeling ) is niet evident. Hoe krijg je dit geregeld? Hoe zorg je ervoor dat dit geen verplicht nummer is waar enkel de kwaliteitsverantwoordelijke aan werkt?
|
De 11 spelers van de operationele strategie31/05/2021
De ‘operationele activiteiten (operations)’ van een bedrijf zijn deze activiteiten waardoor een product of dienst wordt geproduceerd en geleverd. Maar hoe kom je tot een sterk operationeel plan? Ontdek de 11 stappen die hierbij aan bod komen.
|
Hoe pak je preventiemanagement praktisch aan?25/05/2021
Hoe kan je praktisch aan de slag met preventiemanagement, en hoe koppel je dit aan andere strategische plannen binnen de organisatie? Zijn GPP & JAP nog onbekende begrippen? Ontdek er meer over in het derde deel van onze trilogie rond veiligheidsmanagement.
|
De link tussen bedrijfsmanagement en de Mount Everest kampen18/05/2021
Hoe bereikt een bergbeklimmer de top van de berg? Dat kan alleen maar in stappen. Ook de bergbeklimmers van de Mount Everest hebben dezelfde motivatie en drang naar het bereiken van hun doel als elk managementteam, maar zij hebben één iets extra. Dat zijn de “kampen” op hun pad.
|
Een self managing dreamteam in de praktijk11/05/2021
"Een self managing team" geeft je in hoge mate een gevoel van vrijheid en van vertrouwen. Langs de andere kant moet je ook beseffen dat dit wel wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt: er wordt uiteraard ook iets van jou verwacht! Wat betekent dit in de praktijk?
|
De 7 linken tussen de autokeuring en interne audits04/05/2021
Heb je recent ook jouw voertuig moeten laten onderwerpen aan de autokeuring? De kans dat je tijdens het wachten hierbij de link legde naar het auditeren van een managementsysteem, is ongetwijfeld zo goed als onbestaande. Desalniettemin zijn er behoorlijk wat overeenkomsten te vinden.
|
90% van de bedrijven behalen hun doelstellingen niet27/04/2021
Goede financiële resultaten zijn het resultaat van inspanningen op diverse terreinen. Om overzicht over deze inspanningen te behouden is de Balanced Score Card (BSC) een handig tool. Hoe kan je dit tool inzetten om gericht en op verschillende niveau's te sturen?
|
Digitaler werken - stap 4: de inspiratoren aan zet20/04/2021
In de drie voorgaande inspiratieblogs legden we uit waarom digitaler samenwerken niet enkel een IT-project is, of alles op te lossen is met grote trainingen. Finaal blijft het natuurlijk belangrijk dat iedereen de juiste kennis op doet om met de nieuwe tools aan de slag te gaan. Maar hoe, als puur trainen niet de oplossing is?
|
ERP implementatie - Hemel of hel?13/04/2021
Een nieuwe IT-oplossing wordt doorgaans 5 à 10 jaar gebruikt. Overal hoor of lees je verhalen over IT-implementatie projecten die niet het verwachte resultaat opleveren, ver boven budget en veel later dan de vooropgestelde tijd gerealiseerd worden. Hoe zet je de "ready to fail" om in een "ready to succeed" verhaal?
|
Eén jaar Lumeron - dubbelinterview met Abdon & Bart06/04/2021
In april 2021 viert Lumeron zijn eerste verjaardag. Na de verkoop van Orbid NV aan Ricoh vorig jaar namen de initiatiefnemers achter Lumeron de consultancyactiviteiten over op het vlak van Strategy & Operations. Tijd voor een interview met Abdon Moens (CEO) en Bart Hoornaert (operationeel verantwoordelijke).
|
5S lijkt kinderlijk eenvoudig maar ...29/03/2021
5S is een techniek die via focus op orde en netheid medewerkersbetrokkenheid verhoogt, en meteen ook de efficiëntie verhoogt en foutenlast vermindert. Het lijkt kinderlijk eenvoudig, maar dit in stand houden is niet evident. Hoe komt dit? En wat is de vergelijking met een tienerkamer?
|
Wie zijn de spelers op het veiligheidsterrein23/03/2021
Wie zijn de hoofdrolspelers in de organisatie die actief zijn op het gebied van welzijn binnen uw onderneming.
Welke belangrijke rol spelen zij bij de veiligheidscultuur en het veiligheidsbeleid van uw onderneming, en welke verantwoordelijkheden heeft elk van hen? Ontdek het in deel 2 van onze trilogie rond veiligheidsmanagement. |
Digitaler werken - stap 3: create the buzz15/03/2021
Iedereen mee krijgen in digitaler samenwerken berust niet enkel op training. Na de belanghebbenden te betrekken en de scenario's uit werken is het tijd om iedereen warm te maken voor de verandering. Maar niet door er direct in te vliegen met een training, want ook dan hebben we nog onvoldoende ingezet op het “wat zal ik eraan hebben”-gevoel. Maar hoe dan wel?
|
De project-stuurgroep, niet zomaar een overleg09/03/2021
Een goed functioneerde stuurgroep is cruciaal voor het slagen van een project. Wegens het belang van de stuurgroepwerking mogen we ook eisen stellen aan rol, taken en beschikbaarheid van de stuurgroepleden.
Ondanks de grote impact ervan merken we nog vaak dat de rol van de stuurgroep niet duidelijk is. Ook zijn er vaak vragen rond welke personen er zouden moeten in plaats nemen. |
Fouten maken is toegestaan02/03/2021
Fouten maken gebeurt overal. Fouten opnieuw maken is veel erger. Als organisatie klaar staan om te leren uit fouten en vooral op het proces te spelen i.p.v. de persoon is cruciaal. Dit kan met een aantal eenvoudige principes en afspraken: "Pull-the-cord" als basis.
|
Zolang er niets ernstigs gebeurt, blijft preventie onder de radar22/02/2021
Heb je als bedrijf medewerkers op de payroll staan? We stellen vast dat de prioriteiten en de focus niet meteen op preventie en welzijn op het werk liggen. Bijgevolg blijft preventie onder de radar zolang er geen ernstig incident of arbeidsongeval gebeurt. In dit eerste deel van een trilogie rond "preventie op het werk" komt de wettelijke omkadering aan de beurt.
|
Het procesmodel: De kracht van het visuele15/02/2021
Beeld je een wereld in zonder die tekeningen, afbeeldingen, foto’s… het zou het leven toch wat ingewikkelder maken, niet? Eigenlijk is dit hetzelfde voor een organisatie en de manier waarop een organisatie werkt. Hoe kan je makkelijk uitleggen hoe jouw organisatie werkt?
|
Digitaler werken - stap 2: denken in business scenario's08/02/2021
Door te denken in business scenario's vertalen we de noden van de organisatie niet zomaar in "digitaler" werken maar in een nieuwe manier van werken waarbij de medewerkers en processen winnen aan slagkracht en efficiëntie.
|
Veranderingen in de organisatie zijn niet altijd een verbetering01/02/2021
Indien een organisatie de behoefte heeft om wijzigingen aan te brengen, kan ze dit maar beter op een gecontroleerde en gestructureerde manier doen. Maar hoe begin je daaraan? Hoe zorg je dat change effectief slaagt in de organisatie?
|
Wie is Lumeron? Een korte videokennismaking.26/01/2021
Het Lumeron-team staat ook in 2021 klaar met advies en ondersteuning om uw ambities waar te maken, opportuniteiten zichtbaar te maken, organisaties te mobiliseren en inzichten te borgen. Via onze introductievideo zetten we dit extra in de verf.
|
Strategisch denken helpt B&D Insurance groeien19/01/2021
B&D insurance doet beroep op Lumeron voor de uitwerking van hun strategie. Via begeleide workshops is een heldere bedrijfsstrategie uitgewerkt waarmee B&D insurance nu in staat is om verder te groeien als organisatie. Bekijk de video klantencase.
|
Zicht op uw proceswerking in 10 vragen12/01/2021
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Maar hebt u zicht hoe ver uw organisatie per vandaag staat rond proceswerking? Welke opportuniteiten zijn er nog? Welke blinde vlekken? Via onze quickscan krijgt u meteen zicht op waar u staat.
|
Wat ga jij doen vandaag? En weet je ook waarom?04/01/2021
Toen onze consultant Katrien bij één van haar eerste opdrachten bij een klant over de vloer kwam, kreeg ze meteen de vraag van een medewerker " Weet jij wat ik vandaag zou kunnen doen? ". De vraag en vooral het antwoord opende een nieuwe wereld voor de medewerker die doelstellingen leerde ontdekken.
|