Op zoek naar extra inspiratie rond het thema "strategie"?
Een bedrijfsstrategie is meer dan een paar lijntjes tekst25/05/2023
Een bedrijfsstrategie formuleren lijkt voor de één simpel, voor de ander dan weer overbodig want het zit in ’t hoofd en voor nog een ander toch een klus van zwoegen en zweten. Maar finaal bepaalt een bedrijfsstrategie het plan om de doelen van het bedrijf te bereiken. Hoe pak je dit aan?
|
Groeiproces via business development05/10/2022
Hoe groeit jullie bedrijf vandaag?
En is deze groei/omzetgeneratie future-proof? Hoe helpt het business development proces om jullie groei te verwezenlijken? |
De link tussen topsport en de bedrijfswereld04/07/2022
7 bedrijfslessen van ‘Coach van het jaar’ Fien Callens, coach bij damesvolleybalploeg VC Oudegem.
Hoe kan je een organisatie professionaliseren, duidelijke targets nastreven én ervoor zorgen dat jonge talenten succesvol doorstromen? Dit is meteen ook onze 100ste blog. |
Change Management, veranderen versus vertrouwen08/06/2022
Hoe de slaagkansen van een veranderingstraject vergroten?
Welk stappenmodel kan je hierbij volgen? Wat zijn de belangrijkste valkuilen? En waarom is 'teamontwikkeling' een proces? |
Hoe doelstellingen bereiken: het 15 stappen migratiepad
|
Hoe blaas je leven in JaarActiePlannen?23/05/2022
Je kent het wel, bij het begin van het jaar leg je de strategische doelstellingen voor dit jaar vast. Liefst vertaal je ze ook naar de verschillende processen en/of key activiteiten.
Je doet deze oefening zeer doordacht en steekt er voldoende tijd in zodat het resultaat een duidelijk Jaaractieplan oplevert. Maar hoe komt het dan dat vele JAP’en dikwijls dode letter zijn? |
Strategie en context van de organisatie25/04/2022
Om zeker te zijn dat we de juiste bouwstenen ter beschikking stellen en de juiste activiteiten ontplooien, moeten we eerst onze Strategie en richting bepalen. Er zijn een aantal tools die ons hierbij helpen en een krachtig geheel vormen zodat Strategie en Context van de organisatie wel degelijk het begin van alles is…
|
Hoe het EFQM-model helpt om resultaten te behalen!
|
Kritische succesfactoren04/04/2022
Kritische succesfactoren zijn de sleutel voor een succesvol strategisch proces. Bij het bepalen en uitrollen van een bedrijfsstrategie is het identificeren van de juiste Kritische Succesfactoren (KSF) een krachtige kapstok. Maar hoe doe je dit en waar moet je op letten?
|
Weerstand tegen verandering bestaat niet...
|
Van 'ad-hoc' beleid naar strategisch werken20/12/2021
Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn. Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken.
Toch is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is. |
Synergie tussen bedrijfsstrategie en processtrategie22/11/2021
Een proces-strategie vloeit logischerwijs voort uit de bedrijfsvisie, -missie, -doelstellingen en -strategieën van de onderneming. Maar hoe kan een processtrategie ook de bedrijfsstrategie informeren door nieuwe en onverwachte kansen en mogelijkheden aan te reiken?
|
De 'Blue and Red ocean' en de link met de bedrijfsstrategie18/10/2021
Blue Ocean Strategy (BOS) is ontwikkeld door W.Chan Kim en Renee Mauborgne en gaat er vanuit dat bedrijven zich meer moeten richten op ongerepte markten (blauwe oceanen). Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Weet u hoe dit gelinkt is aan het concept van 'waarde-innovatie'? |
Klimaatneutraal is een groeiproces05/10/2021
CO2-neutraal als duurzaamheidsdoelstelling is een strategische keuze. Alleen, hoe zet je zoiets op en welke referentiekaders zijn er? Kan een ISO 14001 milieumanagementsysteem ondersteunen in dit proces? En hoe evolueren we als bedrijf van inzicht naar 'climate leadership'
|
Meten is weten... maar hoe?21/09/2021
Meten is weten... Er zit heel wat waarheid in deze zin, maar eens je de kennis hebt, moet je er dan ook iets mee doen! Dat is eigenlijk de essentie van het ganse verhaal. Alleen, dit is geen evidentie. Hoe zorg je ervoor dat wat je meet ook iets bijbrengt?
|
'Betere' en 'snellere' groei via technologie en expertise31/08/2021
In dit laatste deel van onze trilogie rond business development benadrukken we het belang van technologie en expertise/ervaring om grondig en snel business development uit te voeren. Om dit toe te lichten maken we gebruik van het groei-conditie-rapport. Dit is een basis om een groeitraject aan te vatten.
|
Bedrijfsgroei als proces via business development02/08/2021
Deel 2 in in onze inspiratiereeks rond business development: het is belangrijk om business development zowel grondig als snel te doen en hierin het juiste evenwicht te vinden. Hoe pak je dit aan? Waar haal je de nodige inputs en ervaring?
|
Wat is business development en hoe verschilt dit van prospecteren?05/07/2021
Als iemand business development in de mond neemt, vragen wij nogal eens wat hij of zij ermee bedoelt. En ja, business development heeft een ruime betekenis. Meer en meer duikt dit woord op als synoniem voor een kei in prospectie. En dat is het volgens ons net niet.
|
De impact van organisatiematuriteit op organisatieontwikkeling21/06/2021
In deze 50ste blog van onze wekelijkse inspiratiereeks zetten we één van onze kernboodschappen en onze kijk op bedrijven en organisaties in de verf. Een organisatie kan je bekijken vanuit verschillende invalshoeken en fases. Iedere fase kent eigen vraagstukken, knelpunten of groeipijnen. In welke fase zit uw bedrijf?
|
De 11 spelers van de operationele strategie31/05/2021
De ‘operationele activiteiten (operations)’ van een bedrijf zijn deze activiteiten waardoor een product of dienst wordt geproduceerd en geleverd. Maar hoe kom je tot een sterk operationeel plan? Ontdek de 11 stappen die hierbij aan bod komen.
|
90% van de bedrijven behalen hun doelstellingen niet27/04/2021
Goede financiële resultaten zijn het resultaat van inspanningen op diverse terreinen. Om overzicht over deze inspanningen te behouden is de Balanced Score Card (BSC) een handig tool. Hoe kan je dit tool inzetten om gericht en op verschillende niveau's te sturen?
|
De project-stuurgroep, niet zomaar een overleg09/03/2021
Een goed functioneerde stuurgroep is cruciaal voor het slagen van een project. Wegens het belang van de stuurgroepwerking mogen we ook eisen stellen aan rol, taken en beschikbaarheid van de stuurgroepleden.
Ondanks de grote impact ervan merken we nog vaak dat de rol van de stuurgroep niet duidelijk is. Ook zijn er vaak vragen rond welke personen er zouden moeten in plaats nemen. |
Veranderingen in de organisatie zijn niet altijd een verbetering01/02/2021
Indien een organisatie de behoefte heeft om wijzigingen aan te brengen, kan ze dit maar beter op een gecontroleerde en gestructureerde manier doen. Maar hoe begin je daaraan? Hoe zorg je dat change effectief slaagt in de organisatie?
|
Strategisch denken helpt B&D Insurance groeien19/01/2021
B&D insurance doet beroep op Lumeron voor de uitwerking van hun strategie. Via begeleide workshops is een heldere bedrijfsstrategie uitgewerkt waarmee B&D insurance nu in staat is om verder te groeien als organisatie. Bekijk de video klantencase.
|
Wat ga jij doen vandaag? En weet je ook waarom?04/01/2021
Toen onze consultant Katrien bij één van haar eerste opdrachten bij een klant over de vloer kwam, kreeg ze meteen de vraag van een medewerker " Weet jij wat ik vandaag zou kunnen doen? ". De vraag en vooral het antwoord opende een nieuwe wereld voor de medewerker die doelstellingen leerde ontdekken.
|
Ongebruikt potentieel... doet u hier iets mee?16/11/2020
Steeds is de neiging groot om extra kapitaal extern te zoeken bij banken of bij investeerders. Maar hebben we al voldoende lang stil gestaan bij de vraag: wat is het interne ongebruikte potentieel en hoe kunnen we dit omzetten in euro-taal? Is iedere euro die we zelf op tafel kunnen leggen trouwens niet goedkoper dan de euro die we anderen vragen?
|
Til uw organisatie naar een hoger niveau05/10/2020
Uit analyse blijkt dat ongeveer 25% van de Vlaamse KMO's zich in een ‘chaotische toestand’ bevindt of zeggen we beter "overlevingsmodus". Het kiezen voor een managementsysteem verschaft organisaties een stabiele basis en de ruggengraat om zichzelf naar een hoger niveau te tillen.
|
Bedrijfsstrategie is de kapstok15/09/2020
Volgens de geldende managementtheorieën vormen missie en visie de basis voor de strategie van een organisatie. Alle doelstellingen en acties zouden hier dan aan gerelateerd moeten zijn. Maar hoe zit dat nu eigenlijk echt?
|
Wat hebben business continuity en schaken gemeen?01/09/2020
Zelfs bedrijven die een pandemie als onderdeel van hun business continuity plan hadden uitgewerkt, waren hier niet op voorbereid, laat staan dat ze dit onderdeel van het actieplan kunnen testen. Betekent dit dan dat het opstellen van een business continuity plan geen zin heeft ?
|
Klantentevredenheid daar koop je weinig mee29/06/2020
Onze consultant, Bart Hoornaert, hoorde afgelopen week tijdens een interne audit een gevatte opmerking van een zaakvoerder die tot nadenken stemt: " Klantentevredenheid daar koop ik weinig mee..."
Een choquerende boodschap...? Benieuwd waarom de zaakvoerder deze uitspraak deed, en wat hij hiermee bedoelde? Hij had er alvast een goede verklaring voor. |
Lumeron is er klaar voor27/04/2020
Orbid Strategy & Operations wordt Lumeron.
Voor de Orbid-unit ‘Strategy & Operations’ biedt 2020 een ideaal moment om ons nog sterker te focussen en te profileren als dé partner voor advies en ondersteuning op het vlak van bedrijfsstrategie en het optimaliseren van operationele processen. |