Op zoek naar extra inspiratie rond het thema "managementsystemen"?
Zolang er niets ernstigs gebeurt, blijft preventie onder de radar22/02/2021
Heb je als bedrijf medewerkers op de payroll staan? We stellen vast dat de prioriteiten en de focus niet meteen op preventie en welzijn op het werk liggen. Bijgevolg blijft preventie onder de radar zolang er geen ernstig incident of arbeidsongeval gebeurt. In dit eerste deel van een trilogie rond "preventie op het werk" komt de wettelijke omkadering aan de beurt.
|
Het procesmodel: De kracht van het visuele15/02/2021
Beeld je een wereld in zonder die tekeningen, afbeeldingen, foto’s… het zou het leven toch wat ingewikkelder maken, niet? Eigenlijk is dit hetzelfde voor een organisatie en de manier waarop een organisatie werkt. Hoe kan je makkelijk uitleggen hoe jouw organisatie werkt?
|
Zicht op uw proceswerking in 10 vragen12/01/2021
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Maar hebt u zicht hoe ver uw organisatie per vandaag staat rond proceswerking? Welke opportuniteiten zijn er nog? Welke blinde vlekken? Via onze quickscan krijgt u meteen zicht op waar u staat.
|
Wat ga jij doen vandaag? En weet je ook waarom?04/01/2021
Toen onze consultant Katrien bij één van haar eerste opdrachten bij een klant over de vloer kwam, kreeg ze meteen de vraag van een medewerker " Weet jij wat ik vandaag zou kunnen doen? ". De vraag en vooral het antwoord opende een nieuwe wereld voor de medewerker die doelstellingen leerde ontdekken.
|
De procedure van de gemorste koffie14/12/2020
Wat gebeurt er als een organisatie op de vingers wordt getikt omdat ze de procedure voor het opkuisen van gemorste drank niet hebben gevolgd? Grote paniek... Een externe audit die ze wellicht niet snel zullen vergeten, maar wel eentje met een betekenis.
|
Veiligheid en gezondheid winnen aan belang07/12/2020
De cijfers rond veiligheid & welzijn op het werk zijn hallucinant. Reden genoeg dus om als organisatie werk te maken van een degelijk ‘Health and Safety’-beleid, te bouwen aan een veiligheidscultuur en misschien zelfs te kiezen voor een Veiligheidsmanagementsysteem, al dan niet met ISO 45001-certificatie.
|
7 stappen om FMEA doeltreffend te implementeren02/11/2020
In de automobielindustrie kent men FMEA (Failure Mode & Effect Analysis) als een goed ingeburgerde methodiek, maar deze techniek wordt ook uitgebreid toegepast in andere sectoren. Het doel van de FMEA-techniek is de Wet van Murphy “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan” te slim af te zijn en een product of een proces robuuster en veiliger te maken.
|
ISO 27001 legt de klemtoon op security management12/10/2020
De ISO 27001-normeisen zijn vrij algemeen omschreven. Dit biedt de mogelijkheid om via een vertaalslag de normvereisten te kneden op maat en de mogelijkheden van het bedrijf. ISO 27001 is op die manier zowel haalbaar voor de kleinste KMO als voor de grootste multinational.
|
Til uw organisatie naar een hoger niveau05/10/2020
Uit analyse blijkt dat ongeveer 25% van de Vlaamse KMO's zich in een ‘chaotische toestand’ bevindt of zeggen we beter "overlevingsmodus". Het kiezen voor een managementsysteem verschaft organisaties een stabiele basis en de ruggengraat om zichzelf naar een hoger niveau te tillen.
|
Een proces dient ... om gestructureerd af te wijken29/09/2020
Er zijn verschillende manieren om een proces vast te leggen, lees er meer over in dit nieuwsitem “processen in kaart brengen”. Maar eenmaal een proces vast ligt komt er ook een ander misschien nog belangrijker voordeel boven. Je hebt nu een kapstok om er gestructureerd van af te wijken…
|
Interne en externe audits anno 202021/09/2020
Wie een (ISO9001) gecertifieerd kwaliteitsmanagementsysteem heeft, ziet vast ook de link met wat er in 2020 speelt… Externe en interne belangrijke punten (“issues”) … In een andere post hadden we het al over de impact op de kwaliteitsmanager. Maar ook de interne auditoren, en met uitbreiding de externe auditoren, dienen nu anders naar de situatie te kijken.
|
Daar sta je dan als kwaliteitsmanager in Corona-tijd20/08/2020
Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat alles wat met het team goed is opgebouwd niet verloren gaat, zonder dat je nu alle pijlen hierop moet richten. We zijn er zeker van dat de hoofdfocus in de meeste bedrijven op de juiste dingen ligt om deze fase door te komen. Door nu wat creativiteit aan de dag te leggen, kunnen we ervoor zorgen dat, eenmaal we terug in rustiger water komen, het kwaliteitsgebeuren normaal verder kan.
|
Klantentevredenheid daar koop je weinig mee29/06/2020
Onze consultant, Bart Hoornaert, hoorde afgelopen week tijdens een interne audit een gevatte opmerking van een zaakvoerder die tot nadenken stemt: " Klantentevredenheid daar koop ik weinig mee..."
Een choquerende boodschap...? Benieuwd waarom de zaakvoerder deze uitspraak deed, en wat hij hiermee bedoelde? Hij had er alvast een goede verklaring voor. |