Op zoek naar extra inspiratie rond het thema "processen"?
Structuur naar borging en efficiënter samenwerken
|
Informatiestroom en fysieke stroom komen best overeen07/02/2023
Waarom? Wat is het het verschil tussen beide? En welke verwarring ontstaat er?
Hoe zorg je dat deze beide overeenkomen en welk voordeel biedt dit zowel voor het bedrijfsproces als voor de medewerkers? |
Procesmatig uitblinken20/09/2022
Wie werkt er nu dagdagelijks graag in volle hectiek? Een beetje uitdaging mag wel, maar dan bij voorkeur met structuur en niet telkens van de hak op de tak springen. Om ervoor te zorgen dat alle inspanningen niet na het traject teniet gaan, geloven we sterk in het betrekken van de medewerkers om samen te timmeren aan de weg naar een stabiele werkomgeving.
|
De Project Life Cycle, het R&D instrument bij uitstek06/09/2022
hoe komt het toch dat mijn R&D afdeling vierkant draait?’, ‘hoe komt het dat wat R&D aflevert in-the-end niet is wat Sales gevraagd heeft?’ Herkenbaar? En wil je er ook iets aan doen, lees dan in deze inspiratieblog hoe je dit concreet kunt aanpakken.
|
Procesmanagement en presteren met processen10/08/2022
Procesmanagement begint bij het transparant maken van de dagdagelijkse werking in het bedrijf. Zonder duidelijke afspraken loopt het gruwelijk fout, of zijn er medewerkers die het wiel opnieuw uitvinden, telkens op een iets anders manier, maar zonder dat dit leidt tot een verbetering. Hoe kan ik presteren met processen?
|
Aertssen - groei versterken via procesoptimalisatie28/06/2022
Bij het familiebedrijf Aertssen kunnen we duidelijk spreken over een sterke groei.
Één van de elementen die daartoe heeft bijgedragen is zijn drive om continu te verbeteren. Het optimaliseren van processen speelt hierin een belangrijke rol. |
Weerstand tegen verandering bestaat niet...
|
Als je begint bij het proces, spat de goesting ervan af15/03/2022
Het loopt stroef in onze organisatie en daarna de vraag of we konden helpen en liefst door ook meteen gebruik te maken van alle digitale middelen die er per vandaag beschikbaar zijn...
Dit bedrijf had namelijk ook geïnvesteerd in Microsoft 365 licenties maar ze gebruikten de mogelijkheden niet echt. Herkenbaar? |
BPMN, the Lumeron way11/01/2022
Ook al gedacht aan het in kaart brengen van de processen om organisatieverbetering vast te pakken? De vraag is dan, hoe zorg je dat dit ook op de werkvloer landt bij zowel de CEO als de productiemedewerker. Elk heeft een andere nood en niet iedereen heeft behoefte aan een doorgedreven opleiding om een proces of instructie te snappen en vooral toe te passen.
|
De weg naar professionaliseren is ook voortschrijdend inzicht02/11/2021
Professionaliseren betekent voor elk bedrijf iets anders. Het hangt vooral af van de noden en de opportuniteiten van een bedrijf en deze zijn voor elk bedrijf verschillend, dus is een aanpak op maat een “MUST”, maar hoe bepaal je welke weg voor uw bedrijf werkt?
|
Meten is weten... maar hoe?21/09/2021
Meten is weten... Er zit heel wat waarheid in deze zin, maar eens je de kennis hebt, moet je er dan ook iets mee doen! Dat is eigenlijk de essentie van het ganse verhaal. Alleen, dit is geen evidentie. Hoe zorg je ervoor dat wat je meet ook iets bijbrengt?
|
Procesmodellering, een uniform verhaal of niet?10/08/2021
Is de bedoeling van uniformiteit niet dat iedereen iets op dezelfde manier interpreteert, bekijkt en begrijpt?
En als procesmodellering uniform is, hoe komt het dan dat we elkaars processen niet altijd begrijpen of verkeerd interpreteren? |
Welke elementen zijn van belang bij het in kaart brengen van processen19/07/2021
Je bepaalt eerst natuurlijk wat je in kaart wil brengen, waarover het proces gaat: is het een productflow of de levering van een bepaalde dienst? Je bepaalt concreet over welk product of welke dienst, activiteit het gaat. Maar dan, hoe ga je verder?
|
Stop het brandjes blussen en focus op de oorzaken28/06/2021
Het is allemaal de schuld van “de grote baas”…! En inderdaad, als je iets te ver doorvraagt bij het uitvoeren van een Root Cause Analyse (RCA), kan je hier op uitkomen… Maar als je niet ver genoeg doorvraagt, kom je misschien op ontevreden klanten, gefrustreerde werknemers, slechte leveranciers en onnodige kosten uit!
|
Het procesmodel: De kracht van het visuele15/02/2021
Beeld je een wereld in zonder die tekeningen, afbeeldingen, foto’s… het zou het leven toch wat ingewikkelder maken, niet? Eigenlijk is dit hetzelfde voor een organisatie en de manier waarop een organisatie werkt. Hoe kan je makkelijk uitleggen hoe jouw organisatie werkt?
|
Veranderingen in de organisatie zijn niet altijd een verbetering01/02/2021
Indien een organisatie de behoefte heeft om wijzigingen aan te brengen, kan ze dit maar beter op een gecontroleerde en gestructureerde manier doen. Maar hoe begin je daaraan? Hoe zorg je dat change effectief slaagt in de organisatie?
|
Zicht op uw proceswerking in 10 vragen12/01/2021
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Maar hebt u zicht hoe ver uw organisatie per vandaag staat rond proceswerking? Welke opportuniteiten zijn er nog? Welke blinde vlekken? Via onze quickscan krijgt u meteen zicht op waar u staat.
|
De procedure van de gemorste koffie14/12/2020
Wat gebeurt er als een organisatie op de vingers wordt getikt omdat ze de procedure voor het opkuisen van gemorste drank niet hebben gevolgd? Grote paniek... Een externe audit die ze wellicht niet snel zullen vergeten, maar wel eentje met een betekenis.
|
5 misvattingen rond proceswerking26/10/2020
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Toch zijn er nog veel misvattingen rond proceswerking. In deze blogpost vind je onze top 5.
|
Een proces dient ... om gestructureerd af te wijken29/09/2020
Er zijn verschillende manieren om een proces vast te leggen, lees er meer over in de inspiratieblog “processen in kaart brengen”. Maar eenmaal een proces vast ligt komt er ook een ander misschien nog belangrijker voordeel boven. Je hebt nu een kapstok om er gestructureerd van af te wijken…
|
Klantentevredenheid daar koop je weinig mee29/06/2020
Onze consultant, Bart Hoornaert, hoorde afgelopen week tijdens een interne audit een gevatte opmerking van een zaakvoerder die tot nadenken stemt: " Klantentevredenheid daar koop ik weinig mee..."
Een choquerende boodschap...? Benieuwd waarom de zaakvoerder deze uitspraak deed, en wat hij hiermee bedoelde? Hij had er alvast een goede verklaring voor. |
Breng uw processen in kaart15/06/2020
In de laatste maanden zijn heel wat werkwijzen licht of fundamenteel bijgestuurd. Een aantal wijzigingen waren van tijdelijke aard, maar evenveel zaken zullen ten goeie zijn bijgestuurd. Het is dan ook belangrijk om die afspraken goed vast te leggen. Het uittekenen van een proces is hierbij veel handiger dan een langgerekte proza -tekst. Maar hoe begint u eraan?
|