Onze wekelijkse inspiratieblog biedt u extra inzicht in ons aanbod
De Periodische tabel van Microsoft36518/09/2023
Op welke manier kan je aan de slag met Microsoft 365? Lees meer over de chemie tussen de verschillende applicaties die Microsoft aanbiedt binnen de Microsoft 365 omgeving om efficiënt(er) digitaal samen te werken.
|
Kwaliteitsmanagement... een starre saaie bedoening04/09/2023
De toegevoegde waarde van een kwaliteitsmanagementsysteem zit niet in het bezitten van een digitale verzameling van alle verplichte procedures. Evenmin gaat het om gedetailleerd op papier vastleggen van ieder aspect van de organisatie. Maar waar ligt die waarde dan wel? En kan een standaard zoals ISO 9001 ons daarbij helpen, of is een zelfgekozen aanpak wellicht beter?
|
Teams en zijn mogelijkheden18/08/2023
Heel wat mensen werken de dag van vandaag met Teams. We gebruiken teams om te chatten, bestanden te delen, te telefoneren en te vergaderen. Is dit voldoende? Of kunnen we Teams ook voor andere zaken gebruiken?
|
Informatie categoriseren of metadata?07/08/2023
Data wegschrijven en ook terugvinden via een folderstructuur is handig. Zeker voor de persoon die deze structuur heeft opgemaakt. Maar vaak niet voor de collega's. Werken met metadata kan dit op een transparante manier oplossen.
|
Veiligheidsfunctie(s) op de werkvloer27/06/2023
We stellen vast dat het op de werkvloer niet altijd even duidelijk is of het bij het invullen van een bepaalde job nu wel of niet om een veiligheidsfunctie gaat. Wanneer wel of niet? Het lijkt simpel en dat is het ook, maar het antwoord kan wel verrassend zijn.
|
Een bedrijfsstrategie is meer dan een paar lijntjes tekst25/05/2023
Een bedrijfsstrategie formuleren lijkt voor de één simpel, voor de ander dan weer overbodig want het zit in ’t hoofd en voor nog een ander toch een klus van zwoegen en zweten. Maar finaal bepaalt een bedrijfsstrategie het plan om de doelen van het bedrijf te bereiken. Hoe pak je dit aan?
|
Een welzijns- en veiligheidscultuur binnen jouw bedrijf
|
Structuur naar borging en efficiënter samenwerken
|
Wanneer OneDrive, Teams en SharePoint gebruiken?28/03/2023
Microsoft OneDrive, Teams & SharePoint. In heel wat organisaties zijn ze ondertussen ingeburgerd. Maar de vraag blijft vaak bovenkomen 'wat zet ik waar'. Hoe gebruiken we dit best in de organisatie? Iedereen doet nu maar wat. Wat is een mogelijke afspraak om dit te uniformiseren? Ontdek het in onze inspiratieblog.
|
eBook 'Focus op Proces in de zorgsector'18/03/2023
Iedereen werkt dagdagelijks samen met collega's. Samen zorgt een team ervoor dat processen vlot verlopen. Dat is ook zo in de zorgsector. We stellen vast dat naast de zorgcomponent, het wegwerken van de administratieve druk en personeelsmoeheid tegengaan een prioriteit is.
Hoe pak je die zorgondersteunende processen efficiënt aan? Ontdek het in ons eBook 'Focus op Proces in de zorgsector'. |
Inspiratiesessies 'Efficiënter samenwerken met M365'05/03/2023
Efficiënter digitaal samenwerken, dat willen we allemaal. Heel wat organisaties hebben zonder het goed te beseffen een krachtig middel in handen. Microsoft 365 biedt heel wat mogelijkheden op dit vlak. Alleen weten velen onvoldoende hoe dit op een doeltreffende manier in te zetten binnen de structuur en processen van de organisatie. Onze inspiratiesessies zetten je alvast op weg.
|
Webinar Preventie & Welzijn op het werk19/02/2023
Preventie en welzijn op het werk. Het is op zich een vaag begrip. Niet elke zaakvoerder begrijpt goed wat er van hem/haar verwacht wordt rond dit thema. Wat zegt de wetgeving en wat is het wettelijk kader? Wie zijn de actoren binnen preventie en welzijn? Wat is uw rol als zaakvoerder en welke andere rollen zijn van belang?
|
Informatiestroom en fysieke stroom komen best overeen07/02/2023
Waarom? Wat is het het verschil tussen beide? En welke verwarring ontstaat er?
Hoe zorg je dat deze beide overeenkomen en welk voordeel biedt dit zowel voor het bedrijfsproces als voor de medewerkers? |
Klantenklachten zijn percentages en geen aantallen23/01/2023
Een bedrijf heeft 26 klantenklachten afgelopen maand. Is er nu nood aan grote paniek of zit iedereen relaxt in de zetel? Moeilijk te beantwoorden als je de context niet kent, en als je geen vergelijkingspunten hebt. Hoe ga je om met klantenklachten en hoe zorg je dat dit 'spreekt' voor de medewerkers?
|
Het concept van kwaliteitsborging: slot op de deur12/01/2023
Helaas bestaat er geen magisch tovermiddel die een productieomgeving van vandaag op morgen perfect op punt stelt. Toch is het van belang om ‘het bloeden’ zo snel mogelijk te stoppen. Dit met als enige doel: Enkel nog correcte producten leveren aan onze klanten. Hoe pak je dit in 10 stappen gestructureerd aan?
|
Ons achtste ISO 9001 certificaat23/12/2022
Kwaliteitsmanagement, het is één van de topics waarin we onze klanten begeleiden. En één van die klanten is natuurlijk Lumeron zelf. In december hernieuwden we terug ons eigen ISO 9001 certificaat en dat reeds voor de achtste keer. Waarom we ISO 9001 als handvat gebruiken voor kwaliteitsverbetering lees je in deze inspiratieblog.
|
Kan het '5S-principe' helpen bij informatiebeheer?12/12/2022
We zien heel wat bedrijven die vandaag de dag enorm worstelen met het doorgeven van informatie, het beheren van versies, het delen van gegevens, het onderscheiden van kritische en niet-kritische informatie. En dat in een tijdperk waar de digitale spirit en het gebruiksgemak van de digitale systemen hoog aangeschreven staan! Hoe is dit mogelijk?
|
De Lumeron QHSE - Businesspartner28/11/2022
Niet elk bedrijf heeft resources voldoende om elke rol goed in te vullen. Vaak zijn er medewerkers met bijtaken zoals kwaliteitsmanagement of andere QHSE gelinkte rollen. In onzekere en turbulente tijden met torenhoge energiekosten, stijgende personeelskosten ligt de druk hoog. Iedereen focust op de eigen hoofdtaak. De gevolgen in functie van die bijtaken laat zich raden...
|
Hernieuwde ISO 27001 norm goedgekeurd - ISMS
15/11/2022
Informatieveiligheidsmanagement (ISMS - information security management system) is niet meer weg te denken uit onze dagdagelijkse bedrijfsvoering. De recent goedgekeurde ISO 27001:2022 kent verschillende nieuwigheden op vlak van de high level structuur als de annex met technische controles. De inkoppeling en gelijkenis met ISO 9001 blijft mogelijk.
|
Wat is de meerwaarde van een managementsysteem?17/10/2022
Een kwaliteitsmanagementsysteem is vandaag een effectief middel geworden om jouw business op een goede manier aan te sturen en te laten functioneren. Het brengt stabiliteit in de organisatie, zorgt voor een verhoogde medewerkersbetrokkenheid en is de basis voor verdere groei en duurzame ontwikkeling.
|
Groeiproces via business development05/10/2022
Hoe groeit jullie bedrijf vandaag?
En is deze groei/omzetgeneratie future-proof? Hoe helpt het business development proces om jullie groei te verwezenlijken? |
Procesmatig uitblinken20/09/2022
Wie werkt er nu dagdagelijks graag in volle hectiek? Een beetje uitdaging mag wel, maar dan bij voorkeur met structuur en niet telkens van de hak op de tak springen. Om ervoor te zorgen dat alle inspanningen niet na het traject teniet gaan, geloven we sterk in het betrekken van de medewerkers om samen te timmeren aan de weg naar een stabiele werkomgeving.
|
De Project Life Cycle, het R&D instrument bij uitstek06/09/2022
hoe komt het toch dat mijn R&D afdeling vierkant draait?’, ‘hoe komt het dat wat R&D aflevert in-the-end niet is wat Sales gevraagd heeft?’ Herkenbaar? En wil je er ook iets aan doen, lees dan in deze inspiratieblog hoe je dit concreet kunt aanpakken.
|
Wat is de rol van een externe consultant?24/08/2022
Wanneer beslis je om te gaan samenwerken met een consultant?
Hoe beginnen wij eraan? Wat betekent dit voor de mensen in uw bedrijf? Wat mogen jullie verwachten? |
Procesmanagement en presteren met processen10/08/2022
Procesmanagement begint bij het transparant maken van de dagdagelijkse werking in het bedrijf. Zonder duidelijke afspraken loopt het gruwelijk fout, of zijn er medewerkers die het wiel opnieuw uitvinden, telkens op een iets anders manier, maar zonder dat dit leidt tot een verbetering. Hoe kan ik presteren met processen?
|
Het doel van kwaliteitsmanagement04/08/2022
Efficiëntie verhogen is alvast niet het doel van kwaliteitsmanagement…dat is de verrassende conclusie van een bevraging die we recent vanuit Lumeron deden onder onze klanten en volgers.
Wat is het doel van kwaliteitsmanagement dan wel? |
De link tussen topsport en de bedrijfswereld04/07/2022
7 bedrijfslessen van ‘Coach van het jaar’ Fien Callens, coach bij damesvolleybalploeg VC Oudegem.
Hoe kan je een organisatie professionaliseren, duidelijke targets nastreven én ervoor zorgen dat jonge talenten succesvol doorstromen? Dit is meteen ook onze 100ste blog. |
Aertssen - groei versterken via procesoptimalisatie28/06/2022
Bij het familiebedrijf Aertssen kunnen we duidelijk spreken over een sterke groei.
Één van de elementen die daartoe heeft bijgedragen is zijn drive om continu te verbeteren. Het optimaliseren van processen speelt hierin een belangrijke rol. |
Preventie- en welzijnscultuur realiseren20/06/2022
Aan de ene kant moet je je als bedrijf wettelijk in orde stellen met de vereisten vanuit de Welzijnswet. Aan de andere kant zit er zoveel meer in Preventie en Welzijn dan het behalen van het wettelijk ‘Olympisch’ minimum. Ultimo bestaat het doel erin om binnen een bedrijf een Veiligheids-en Welzijnscultuur te realiseren waarbij alle werknemers in het bedrijf
|
Een managementsysteem in topconditie14/06/2022
Hoe houd je het kwaliteitsmanagementsysteem van jouw organisatie in topconditie?
In topconditie brengen en houden betekent niet alleen het op peil houden van jouw huidig managementsysteem maar tevens het continu verbeteren ervan. Welk stappenmodel kan je hierbij volgen? Gratis kwaliteitskalender |
Change Management, veranderen versus vertrouwen08/06/2022
Hoe de slaagkansen van een veranderingstraject vergroten?
Welk stappenmodel kan je hierbij volgen? Wat zijn de belangrijkste valkuilen? En waarom is 'teamontwikkeling' een proces? |
Hoe doelstellingen bereiken: het 15 stappen migratiepad
|
Hoe blaas je leven in JaarActiePlannen?23/05/2022
Je kent het wel, bij het begin van het jaar leg je de strategische doelstellingen voor dit jaar vast. Liefst vertaal je ze ook naar de verschillende processen en/of key activiteiten.
Je doet deze oefening zeer doordacht en steekt er voldoende tijd in zodat het resultaat een duidelijk Jaaractieplan oplevert. Maar hoe komt het dan dat vele JAP’en dikwijls dode letter zijn? |
Continu verbeteren in de mindset bij Limotec17/05/2022
De wereld van brand-, gas- en CO-detectiesystemen is een sector waarin het belang van topkwaliteit zowel een noodzaak als een evidentie is. LIMOTEC slaagt erin om alle medewerkers te betrekken bij het versterken van de organisatie via een modern en dynamisch kwaliteitsmanagementsysteem in lijn met ISO 9001.
|
Kwaliteit in z'n totaliteit: de 3 niveaus van kwaliteit09/05/2022
“Er loopt iets fout met de kwaliteit in onze organisatie”… Als we dit horen dan is het tijd om door te vragen. ‘Iets’ dat is nogal vaag, maar ook “de kwaliteit’ en ‘in onze organisatie’ triggeren toch wel een paar vragen.
Laat ons het even ontrafelen! |
Lumeron Academy
|
Een RACI in actie brengen
|
Hoe het EFQM-model helpt om resultaten te behalen!
|
Kritische succesfactoren04/04/2022
Kritische succesfactoren zijn de sleutel voor een succesvol strategisch proces. Bij het bepalen en uitrollen van een bedrijfsstrategie is het identificeren van de juiste Kritische Succesfactoren (KSF) een krachtige kapstok. Maar hoe doe je dit en waar moet je op letten?
|
Weerstand tegen verandering bestaat niet...
|
Als je begint bij het proces, spat de goesting ervan af15/03/2022
Het loopt stroef in onze organisatie en daarna de vraag of we konden helpen en liefst door ook meteen gebruik te maken van alle digitale middelen die er per vandaag beschikbaar zijn...
Dit bedrijf had namelijk ook geïnvesteerd in Microsoft 365 licenties maar ze gebruikten de mogelijkheden niet echt. Herkenbaar? |
Klantenklachten stuwen kwaliteit vooruit28/02/2022
Misschien staan we er te weinig bij stil, maar klantenklachten hoeven niet per sé alleen maar negatief te zijn. Een rare stelling denkt u? Een klantenklacht die binnenkomt is in eerste instantie toch een vervelende zaak voor uw bedrijf? Correct, maar het is meer dan dat. Ontdek hoe onze collega Peter hiernaar kijkt.
|
Het ABC van Quality en Mercedes EQ25/02/2022
Wat hebben Mercedes EQ en het ABC van Quality met elkaar gemeen?
Mercedes zet met zijn nieuwe elektrische wagens EQA, EQB en EQC de toekomst in, maar wat heeft dat te maken met Quality Assurance, Quality Beheersing en Quality Control? Ogenschijnlijk niets, maar laten we hier toch even dieper op inzoomen. |
Beheersen van managementsystemen22/02/2022
Wat hebben het beheersen van de Coronapandemie en Managementsystemen met elkaar gemeen?
Euh… op het eerste gezicht niet zoveel. Bij het nader bekijken van deze vraag kunnen we nochtans behoorlijk wat raakvlakken detecteren. |
Welke oplossing biedt een RACI matrix? 15/02/2022
U werkt samen met uw collega’s aan een project en zit regelmatig samen om te overleggen. Het valt u keer op keer op dat bepaalde collega’s hun taken niet opnemen. Dit frustreert je mateloos!
Herkenbaar? Hoe ga je hier mee om? En nog beter: hoe voorkom je dat dergelijke situaties gebeuren? |
De 4 non-negotiables van Kwaliteitsmanagement
|
Als de volledige planeet er last van heeft…31/01/2022
... blijf er dan af want ooit lost Microsoft dit op.”
Deze stelling lijkt op het eerste zicht vrij cru en geeft zelfs de indruk van “neen, we helpen je niet”. Het tegendeel is echter waar! |
Het oliemannetje brengt operational excellence
24/01/2022
“We moeten inzetten op Lean!”… “We moeten inzetten op Six Sigma!”… menig bedrijf zal hierover nadenken.
Wat men daarbij vaak vergeet, is dat er naast de termen en de methodieken op zich, medewerkers nodig zijn in die trajecten. Houd rekening met de "Human Factor"! |
Wat is de meerwaarde van een communicatieplan?17/01/2022
Is een communicatieplan ècht meer dan een documentje op de server?
Het opstellen van een communicatieplan is niet zo moeilijk, het implementeren en de toegevoegde waarde ervan gebruiken blijken minder evident. Hoe pakken we dit aan? |
BPMN, the Lumeron way11/01/2022
Ook al gedacht aan het in kaart brengen van de processen om organisatieverbetering vast te pakken? De vraag is dan, hoe zorg je dat dit ook op de werkvloer landt bij zowel de CEO als de productiemedewerker. Elk heeft een andere nood en niet iedereen heeft behoefte aan een doorgedreven opleiding om een proces of instructie te snappen en vooral toe te passen.
|
Preventie - de groene lichten procedure03/01/2022
We stellen regelmatig vast dat de preventiedienst te weinig of zelfs helemaal niet betrokken is bij de aankoop van arbeidsmiddelen en beschermingsmiddelen.
Hier bestaat nochtans een wettelijk kader voor.... Lees onze blog over de ‘3 groene lichten’-procedure om meer te weten! |