Onze wekelijkse inspiratieblog biedt u extra inzicht in ons aanbod
De link tussen topsport en de bedrijfswereld04/07/2022
7 bedrijfslessen van ‘Coach van het jaar’ Fien Callens, coach bij damesvolleybalploeg VC Oudegem.
Hoe kan je een organisatie professionaliseren, duidelijke targets nastreven én ervoor zorgen dat jonge talenten succesvol doorstromen? Dit is meteen ook onze 100ste blog. |
Aertssen - groei versterken via procesoptimalisatie28/06/2022
Bij het familiebedrijf Aertssen kunnen we duidelijk spreken over een sterke groei.
Één van de elementen die daartoe heeft bijgedragen is zijn drive om continu te verbeteren. Het optimaliseren van processen speelt hierin een belangrijke rol. |
Preventie- en welzijnscultuur realiseren20/06/2022
Aan de ene kant moet je je als bedrijf wettelijk in orde stellen met de vereisten vanuit de Welzijnswet. Aan de andere kant zit er zoveel meer in Preventie en Welzijn dan het behalen van het wettelijk ‘Olympisch’ minimum. Ultimo bestaat het doel erin om binnen een bedrijf een Veiligheids-en Welzijnscultuur te realiseren waarbij alle werknemers in het bedrijf
|
Een managementsysteem in topconditie14/06/2022
Hoe houd je het kwaliteitsmanagementsysteem van jouw organisatie in topconditie?
In topconditie brengen en houden betekent niet alleen het op peil houden van jouw huidig managementsysteem maar tevens het continu verbeteren ervan. Welk stappenmodel kan je hierbij volgen? Gratis kwaliteitskalender |
Change Management, veranderen versus vertrouwen08/06/2022
Hoe de slaagkansen van een veranderingstraject vergroten?
Welk stappenmodel kan je hierbij volgen? Wat zijn de belangrijkste valkuilen? En waarom is 'teamontwikkeling' een proces? |
Hoe doelstellingen bereiken: het 15 stappen migratiepad
|
Hoe blaas je leven in JaarActiePlannen?23/05/2022
Je kent het wel, bij het begin van het jaar leg je de strategische doelstellingen voor dit jaar vast. Liefst vertaal je ze ook naar de verschillende processen en/of key activiteiten.
Je doet deze oefening zeer doordacht en steekt er voldoende tijd in zodat het resultaat een duidelijk Jaaractieplan oplevert. Maar hoe komt het dan dat vele JAP’en dikwijls dode letter zijn? |
Continu verbeteren in de mindset bij Limotec17/05/2022
De wereld van brand-, gas- en CO-detectiesystemen is een sector waarin het belang van topkwaliteit zowel een noodzaak als een evidentie is. LIMOTEC slaagt erin om alle medewerkers te betrekken bij het versterken van de organisatie via een modern en dynamisch kwaliteitsmanagementsysteem in lijn met ISO 9001.
|
Kwaliteit in z'n totaliteit: de 3 niveaus van kwaliteit09/05/2022
“Er loopt iets fout met de kwaliteit in onze organisatie”… Als we dit horen dan is het tijd om door te vragen. ‘Iets’ dat is nogal vaag, maar ook “de kwaliteit’ en ‘in onze organisatie’ triggeren toch wel een paar vragen.
Laat ons het even ontrafelen! |
Lumeron Academy
|
Een RACI in actie brengen
|
Hoe het EFQM-model helpt om resultaten te behalen!
|
Kritische succesfactoren04/04/2022
Kritische succesfactoren zijn de sleutel voor een succesvol strategisch proces. Bij het bepalen en uitrollen van een bedrijfsstrategie is het identificeren van de juiste Kritische Succesfactoren (KSF) een krachtige kapstok. Maar hoe doe je dit en waar moet je op letten?
|
Weerstand tegen verandering bestaat niet...
|
Hoe zorg je dat iedereen bij blijft in digitale werkwijzes?
|
Als je begint bij het proces, spat de goesting ervan af15/03/2022
Het loopt stroef in onze organisatie en daarna de vraag of we konden helpen en liefst door ook meteen gebruik te maken van alle digitale middelen die er per vandaag beschikbaar zijn...
Dit bedrijf had namelijk ook geïnvesteerd in Microsoft 365 licenties maar ze gebruikten de mogelijkheden niet echt. Herkenbaar? |
Klantenklachten stuwen kwaliteit vooruit28/02/2022
Misschien staan we er te weinig bij stil, maar klantenklachten hoeven niet per sé alleen maar negatief te zijn. Een rare stelling denkt u? Een klantenklacht die binnenkomt is in eerste instantie toch een vervelende zaak voor uw bedrijf? Correct, maar het is meer dan dat. Ontdek hoe onze collega Peter hiernaar kijkt.
|
Het ABC van Quality en Mercedes EQ25/02/2022
Wat hebben Mercedes EQ en het ABC van Quality met elkaar gemeen?
Mercedes zet met zijn nieuwe elektrische wagens EQA, EQB en EQC de toekomst in, maar wat heeft dat te maken met Quality Assurance, Quality Beheersing en Quality Control? Ogenschijnlijk niets, maar laten we hier toch even dieper op inzoomen. |
Beheersen van managementsystemen22/02/2022
Wat hebben het beheersen van de Coronapandemie en Managementsystemen met elkaar gemeen?
Euh… op het eerste gezicht niet zoveel. Bij het nader bekijken van deze vraag kunnen we nochtans behoorlijk wat raakvlakken detecteren. |
Welke oplossing biedt een RACI matrix? 15/02/2022
U werkt samen met uw collega’s aan een project en zit regelmatig samen om te overleggen. Het valt u keer op keer op dat bepaalde collega’s hun taken niet opnemen. Dit frustreert je mateloos!
Herkenbaar? Hoe ga je hier mee om? En nog beter: hoe voorkom je dat dergelijke situaties gebeuren? |
De 4 non-negotiables van Kwaliteitsmanagement
|
Als de volledige planeet er last van heeft…31/01/2022
... blijf er dan af want ooit lost Microsoft dit op.”
Deze stelling lijkt op het eerste zicht vrij cru en geeft zelfs de indruk van “neen, we helpen je niet”. Het tegendeel is echter waar! |
Het oliemannetje brengt operational excellence
24/01/2022
“We moeten inzetten op Lean!”… “We moeten inzetten op Six Sigma!”… menig bedrijf zal hierover nadenken.
Wat men daarbij vaak vergeet, is dat er naast de termen en de methodieken op zich, medewerkers nodig zijn in die trajecten. Houd rekening met de "Human Factor"! |
Wat is de meerwaarde van een communicatieplan?17/01/2022
Is een communicatieplan ècht meer dan een documentje op de server?
Het opstellen van een communicatieplan is niet zo moeilijk, het implementeren en de toegevoegde waarde ervan gebruiken blijken minder evident. Hoe pakken we dit aan? |
BPMN, the Lumeron way11/01/2022
Ook al gedacht aan het in kaart brengen van de processen om organisatieverbetering vast te pakken? De vraag is dan, hoe zorg je dat dit ook op de werkvloer landt bij zowel de CEO als de productiemedewerker. Elk heeft een andere nood en niet iedereen heeft behoefte aan een doorgedreven opleiding om een proces of instructie te snappen en vooral toe te passen.
|
Preventie - de groene lichten procedure03/01/2022
We stellen regelmatig vast dat de preventiedienst te weinig of zelfs helemaal niet betrokken is bij de aankoop van arbeidsmiddelen en beschermingsmiddelen.
Hier bestaat nochtans een wettelijk kader voor.... Lees onze blog over de ‘3 groene lichten’-procedure om meer te weten! |