Doelen van het bedrijf
Een bedrijfsstrategie formuleren lijkt voor de één simpel, voor de ander dan weer overbodig want het zit in ’t hoofd en voor nog een ander toch een klus van zwoegen en zweten. Maar finaal bepaalt een bedrijfsstrategie het plan om de doelen van het bedrijf te bereiken.
Zonder strategie is er geen richting. En zit de strategie enkel in het hoofd van de CEO dan is het lastig om het team mee te krijgen.
Zonder strategie is er geen richting. En zit de strategie enkel in het hoofd van de CEO dan is het lastig om het team mee te krijgen.
Hoe definieer ik een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier?
Om een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier te definiëren, kan het helpen om de volgende stappen te volgen:
- Identificeer de doelen van het bedrijf: Voordat je een bedrijfsstrategie kunt definiëren, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld het verhogen van de winst of het vergroten van de marktaandeel zijn.
- Analyseer de interne en externe omgeving van het bedrijf: Maak een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) om de interne en externe factoren te identificeren die van invloed kunnen zijn op het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld de financiële positie, de concurrentie, de marktontwikkelingen of de wet- en regelgeving zijn.
- Kies een strategie: Gebaseerd op de doelen van het bedrijf en de analyse van de interne en externe omgeving, kun je een strategie kiezen die het beste aansluit bij de situatie van het bedrijf. Er zijn verschillende strategieën om uit te kiezen, zoals bijvoorbeeld een kostenleiderschapsstrategie, productleiders- of een customer intimacy strategie.
- Formuleer een (meerjaren) actieplan:
- Maak een plan met concrete stappen die nodig zijn om de gekozen strategie te implementeren. Houd hierbij rekening met de beperkingen en mogelijkheden van het bedrijf
- Vertaal dit actieplan door naar alle procesverantwoordelijken
- Maak een jaaractieplan voor het komende jaar
- Meet de vooruitgang: Het is belangrijk om de vooruitgang te meten om te kijken of de gekozen strategie succesvol is. Maak daarom duidelijke doelen en key performance indicators (KPI's) om de vooruitgang te kunnen meten.
Hoe monitor ik de vooruitgang van de strategische acties?
Eenmaal de strategische acties bepaald zijn, is het ook van belang om deze structureel op te volgen. Anders vaar je terug blind en merk je op het eind van het jaar dat er weinig vooruitgang is geboekt, of nog erger, dat de strategische koers absoluut niet is gevolgd.
Er zijn verschillende manieren om de vooruitgang van strategische acties te monitoren:
Er zijn verschillende manieren om de vooruitgang van strategische acties te monitoren:
|
Belangrijk is om een systeem te hebben waarbij de vooruitgang van de strategische acties op een gestructureerde manier wordt gevolgd, zodat het bedrijf snel kan reageren op veranderingen en bijsturingen