Professionaliseren van een bedrijf, wat betekent dat?
Er is geen éénduidig antwoord op bovenstaande vraag. Professionaliseren betekent voor elk bedrijf iets anders. Het hangt vooral af van de noden en de opportuniteiten van een bedrijf en deze zijn voor elk bedrijf verschillend, dus is een aanpak op maat een “MUST”!
De eerste stap die je zet in de aanzet tot professionaliseren is zicht krijgen op de huidige manier van werken. (de “AS IS” bepalen)
De eerste stap die je zet in de aanzet tot professionaliseren is zicht krijgen op de huidige manier van werken. (de “AS IS” bepalen)
Hoe krijg ik zicht op mijn huidige manier van werken?
Dit kan je op verschillende manieren verkrijgen oa door het uitvoeren van interne audits of van een bedrijfsscan. Belangrijk hierbij is, dat je zoveel mogelijk aspecten van de organisatie bekijkt. In deze fase, verzamel je eigenlijk puzzelstukjes.
Tijdens het verwerven van dit inzicht, kom je steevast zaken tegen die je quasi onmiddellijk en zonder al te veel moeite kan aanpakken (vb een taak die dubbel gebeurt, zonder dat men zich daarvan bewust is). Die moet je zeker aanduiden en hier geldt de gouden regel: just do it! (in mijn voorbeeld: de 2 partijen samenbrengen en hen begeleiden in het beslissen over wie de taak zal doen)
Nadat je de nodige informatie verzameld hebt, probeer je de volledige puzzel te leggen. Je ziet onmiddellijk dat er een aantal stukken ontbreken. Hier besteed je aandacht aan! Ofwel heb je niet genoeg informatie (en dan ga je er nog achteraan), ofwel is dit één van de ontbrekende zaken in het bedrijf (en dan licht je dit toe).
Aan de hand van de verzamelde gegevens, maak je een verslag van hoe de organisatie in elkaar zit. Je belicht de positieve zaken alsook de tekorten. Je legt uit hoe de puzzel in elkaar zit, waar de ontbrekende stukken zich bevinden en waarom deze zo belangrijk zijn.
Tijdens het verwerven van dit inzicht, kom je steevast zaken tegen die je quasi onmiddellijk en zonder al te veel moeite kan aanpakken (vb een taak die dubbel gebeurt, zonder dat men zich daarvan bewust is). Die moet je zeker aanduiden en hier geldt de gouden regel: just do it! (in mijn voorbeeld: de 2 partijen samenbrengen en hen begeleiden in het beslissen over wie de taak zal doen)
Nadat je de nodige informatie verzameld hebt, probeer je de volledige puzzel te leggen. Je ziet onmiddellijk dat er een aantal stukken ontbreken. Hier besteed je aandacht aan! Ofwel heb je niet genoeg informatie (en dan ga je er nog achteraan), ofwel is dit één van de ontbrekende zaken in het bedrijf (en dan licht je dit toe).
Aan de hand van de verzamelde gegevens, maak je een verslag van hoe de organisatie in elkaar zit. Je belicht de positieve zaken alsook de tekorten. Je legt uit hoe de puzzel in elkaar zit, waar de ontbrekende stukken zich bevinden en waarom deze zo belangrijk zijn.
Van moeten en van mogen
De analyse vormt de basis voor het professionaliseren! Hier geef je immers aan:
- Wat het bedrijf zeker moet blijven doen (Continue doing)
- Wat het bedrijf moet beginnen doen (Start doing)
- Wat het bedrijf zeker niet meer mag doen (Stop doing)
Leg je eerste eindpunt vast
Een héél belangrijke stap die nu moet gebeuren is: het eindpunt “vastklikken” – Je moet tot een consensus komen wat je gaat doen (en wat je niet gaat doen) en zich hiertoe engageren. Dit eindpunt mag niet meer wijzigen tijdens de volgende stappen.
Je weet waar je staat (A) en waar je naartoe moet (B): nu bepaal je hoe je daar gaat geraken: hoe ga je van A naar B?
Deze weg bepaal je aan de hand van een actieplan. Dit plan vertelt wat men moet doen om het eindpunt te halen. Je creëert een overzicht van alle activiteiten die moeten plaatsvinden en bepaalt tevens welke hulp je hiervoor nodig hebt (wie moet wat doen?).
Je weet waar je staat (A) en waar je naartoe moet (B): nu bepaal je hoe je daar gaat geraken: hoe ga je van A naar B?
Deze weg bepaal je aan de hand van een actieplan. Dit plan vertelt wat men moet doen om het eindpunt te halen. Je creëert een overzicht van alle activiteiten die moeten plaatsvinden en bepaalt tevens welke hulp je hiervoor nodig hebt (wie moet wat doen?).
Het actieplan is de drijvende kracht
Vanaf nu is het een kwestie om het actieplan zo goed mogelijk uit te voeren en alles te doen om in punt B te geraken.
Bij het uitvoeren van deze activiteiten zal je zeker op een punt komen waarop je begint te twijfelen aan je einddoel (het punt B). Sommige zijn geneigd om dit punt B aan te passen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit geen goed idee is. Voer eerst alle acties uit om tot het oorspronkelijke einddoel te komen!
Eens dit einddoel bereikt, moet je de puzzel opnieuw leggen
Bij het uitvoeren van deze activiteiten zal je zeker op een punt komen waarop je begint te twijfelen aan je einddoel (het punt B). Sommige zijn geneigd om dit punt B aan te passen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit geen goed idee is. Voer eerst alle acties uit om tot het oorspronkelijke einddoel te komen!
Eens dit einddoel bereikt, moet je de puzzel opnieuw leggen
Van doel naar doel
Vermits er zich veranderingen voorgedaan hebben, zal de puzzel gewijzigd zijn. Op dit moment begin je bovenstaande oefening eigenlijk opnieuw, met dit in gedachte dat je nu veel meer weet dan de eerste keer. Het zal dus veel vlotter gaan om de juiste info te verzamelen en de puzzel te vervolledigen. Je bepaalt een nieuw eindpunt B’ en stelt een actieplan op om dit te bereiken.
Deze oefening moet je blijven herhalen!
Hierin bevindt zich de sterkte van professionaliseren!
Professionaliseren is “mee zijn” met de tijd en de tijd staat niet stil, dus professionaliseren betekent ook blijvend veranderen, blijvend “mee zijn”!
De weg naar professionaliseren is er eentje met mooie momenten en genoeg uitdagingen.
En, wanneer goed begeleid, met de juiste inzichten en resultaten!
Deze oefening moet je blijven herhalen!
Hierin bevindt zich de sterkte van professionaliseren!
Professionaliseren is “mee zijn” met de tijd en de tijd staat niet stil, dus professionaliseren betekent ook blijvend veranderen, blijvend “mee zijn”!
De weg naar professionaliseren is er eentje met mooie momenten en genoeg uitdagingen.
En, wanneer goed begeleid, met de juiste inzichten en resultaten!
Aan de slag
Proceswerking aanpakken doe je...procesmatig. Lees meer over onze diensten op dit vlak.
|
Operational Excellence (OpEx) vertrekt vanuit het principe van continu verbeteren van uit breakthrough en het betrekken van medewerkers
|
Om uw AS IS en TO BE in kaart te brengen en de nodige acties te initiëren is de nodige basiskennis vereist rond "processen in kaart brengen"
|