Contact

Decomo versterkt zijn fundamenten

Decomo versterkt zijn fundamenten dankzij Lumeron

Iedereen kan zich vast wel een moment voor de geest halen waarbij je onder de indruk was van een gebouw in het straatbeeld.
Decomo, producent van architectonische beton, maakt er een erezaak van om topprojecten af te leveren die uitblinken in afwerking. Ze focussen zich op luxegebouwen die zowel voor hun opdrachtgevers als medewerkers trotse gevoelens opwekken. “Als medewerkers van Decomo langs één van onze opgeleverde projecten fietsen, zijn ze fier dat ze daaraan konden meewerken” vertelt Lieven Tsjoen, gedelegeerd bestuurder van Decomo.

Moderniseren infrastructuur

Ingegeven door zijn enterpreneurship en passie voor bouwkunde nam Lieven Tsjoen Decomo een achttal jaar geleden over. Hij liet het bedrijf stapsgewijs verder uitbloeien tot het succesvolle bedrijf van vandaag. “Bij de overname was het snel duidelijk dat er moest geïnvesteerd worden in kwaliteit”, vertelt Lieven. “We hebben de infrastructuur gemoderniseerd en keuzes gemaakt op commercieel vlak. Na enkele jaren konden we de focus verleggen naar het versterken van de organisatie en cultuur van Decomo. Om ons daarbij te helpen, kwamen we terecht bij Lumeron.”

Decomo versterken van de fundamenten dankzij lumeron

Een 'project-driven' organisatie

Kijken wat de huidige sterktes zijn, verbeteren wat beter kan. Met die ingesteldheid ging de expert van Lumeron aan de slag. Hij nam de processen en de cijfers onder de loep en sprak met wel 40 medewerkers van Decomo. Na enkele maanden en verschillende analyses – samen met het management van Decomo – lag er een actieplan op tafel met concrete strategische trajecten.

Eén van de belangrijkste elementen hierin was een wijziging van de organisatie. Decomo is ondertussen geëvolueerd van een functionele organisatie naar een projectgedreven organisatie. “Wij leveren projecten op”, vertelt Lieven Tsjoen. “Onze vorige organisatie was hier niet op gebouwd. Voortaan zorgen niet één maar 4 projectleiders dat alle projecten in goede banen geleid worden. Ook de ‘muren’ tussen verschillende afdelingen zijn gesloopt. Wat ooit aanvoelde als 8 verschillende bedrijfjes, voelt nu als 1 coherent functionerend bedrijf. De rol van elke medewerker overstijgt het niveau van de afdeling.”

Een mindset van continu verbeteren

Een ander voorbeeld van een strategisch traject is het opzetten en optimaliseren van een modern HR- en rekruteringsbeleid. “We willen een warme omgeving creëren voor onze mensen” gaat Lieven Tsjoen verder. “We hebben aandacht voor zowel het werk- als privéleven van onze medewerkers. En we proberen hier leuke extra’s aan te bieden om het voor hen zo comfortabel mogelijk te maken. Een wasdienst en kinderopvang zijn maar enkele ideeën die we momenteel verder uitpluizen.”

Ook op het vlak van kwaliteitsbeheer was er een duidelijke verbetering. “De Lumeron-expert heeft de achterstand op het vlak van ISO-beheer weggewerkt”, gaat Lieven verder. “Alles op het vlak van kwaliteitsprocessen en -certificatie werd opnieuw up-to-date gebracht. In plaats van de verschillende werkpunten uit audits aan te pakken, voeren we nu een preventief beleid waarmee we inspelen op alle mogelijke risico’s. Dankzij deze grondige aanpak kreeg Decomo bij de laatste audit zelfs felicitaties van de auditor.”

Op korte tijd is er een ondernemende golf doorheen de organisatie gegaan waaruit is gebleken dat Decomo heel snel kan schakelen. Er zijn structurele wijzigingen doorgevoerd en de juiste competenties en skills werden binnen de organisatie gebracht. De organisatie werd versterkt met een nieuwe CEO, productiemanager en HR business partner. Zij zetten – samen met het bestaande management - hun schouders onder deze verschillende trajecten en doen er alles aan om de dagelijkse werking verder te optimaliseren.

Decomo organisatie en cultuur versterken

Juiste persoon op de juiste plaats

“Wij hebben enorm geluk gehad met de ondersteuning van onze Lumeron-experten”, vertelt Lieven. “Zij zijn echte kraks in hun vak. Het is voor een consultant niet alleen belangrijk om een goeie analyse te maken, een actieplan op te stellen en de timing & drive te bewaken onder de mensen. Het is ook van groot belang dat zij de boodschap goed kunnen overbrengen en het vertrouwen krijgen van een volledige organisatie. De Lumeron-experten waren zeer to-the-point en konden terugvallen op een brede ervaring in uitdagende projecten. Kortom, we hadden de juiste mensen op de juiste plaats.”, besluit Lieven.

In de toekomst zal Lumeron blijven fungeren als klankbord voor het nieuwe management bij het uitrollen van de verschillende strategische trajecten.

Meer weten?

Wil u ontdekken hoe Lumeron uw organisatie een kwaliteitsinjectie kan geven of een mindset van continu verbeteren kan installeren? Geef ons een seintje, wij helpen u graag verder.