Digitaal samenwerken, we kunnen er niet meer onderuit. Microsoft 365 ligt hier steeds vaker aan de basis. Echter, elke organisatie werkt anders, en dus is het belangrijk om de juiste keuzes te maken en vooral ook te focussen op de verandering die dit voor de medewerkers betekent. Inzetten op User Adoption is dan ook minstens even belangrijk als de IT implementatie. Enkel zo wordt dit een succesverhaal.
Iedereen kan toch werken met zijn smartphone...
Waarom is dat nu zo moeilijk? Waarom willen de mensen niet inzien dat dit handiger is? Op hun smartphone werken ze wel met app's.... Het zijn maar een paar kreten die we te horen krijgen vanuit te echte fans. Vaak zijn dit IT gedreven mensen, die deze stappen als een logische evolutie zien.
Een nieuwe tool of oplossing in uw organisatie implementeren gaat niet van de ene dag op de andere. Het optimaal gebruik ervan is pas mogelijk wanneer een grondig en doordacht implementatieplan tot stand is gekomen. Een goede voorbereiding is key om tot een succesverhaal te komen en de tool deel te laten uitmaken van het dna van de organisatie.
Elk bedrijf kan nieuwe tools uitrollen (‘deployment’), maar het doel is om alle gebruikers binnen uw bedrijf bewust te maken dat deze verandering noodzakelijk. En dat ze deze tools dus ook graag en op de juiste manier gebruiken (‘user adoption’). Bewustzijn creëren vergt én tijd én geduld.
Vaak heerst bovendien de perceptie dat nieuwe tools of software implementeren een IT-gebeuren is. Dit klopt niet, het is meer dan IT. User adoption is een vraagstuk die de hele organisatie betrekt. Voor een succesverhaal is het belangrijk om te vertrekken vanuit het proces, niet vanuit de tools.
Een nieuwe tool of oplossing in uw organisatie implementeren gaat niet van de ene dag op de andere. Het optimaal gebruik ervan is pas mogelijk wanneer een grondig en doordacht implementatieplan tot stand is gekomen. Een goede voorbereiding is key om tot een succesverhaal te komen en de tool deel te laten uitmaken van het dna van de organisatie.
Elk bedrijf kan nieuwe tools uitrollen (‘deployment’), maar het doel is om alle gebruikers binnen uw bedrijf bewust te maken dat deze verandering noodzakelijk. En dat ze deze tools dus ook graag en op de juiste manier gebruiken (‘user adoption’). Bewustzijn creëren vergt én tijd én geduld.
Vaak heerst bovendien de perceptie dat nieuwe tools of software implementeren een IT-gebeuren is. Dit klopt niet, het is meer dan IT. User adoption is een vraagstuk die de hele organisatie betrekt. Voor een succesverhaal is het belangrijk om te vertrekken vanuit het proces, niet vanuit de tools.
Miserie informatiseren...
is alleen maar nog grotere miserie
is alleen maar nog grotere miserie
De o zo belangrijke eerste stap
Om te spreken van een vlotte implementatie is er nood aan uniforme afspraken, aanspreekpunten binnen de organisatie en duidelijkheid omtrent welke wensen en behoeften van de medewerkers we invullen.
Om de motor van de implementatie actief te laten draaien, moeten medewerkers niet alleen kennis opdoen maar vooral enthousiast worden, "goesting krijgen om mee te doen". De beste manier om dat aan te pakken is door intern ambassadeurs aan te stellen, die fungeren als een projectteam. Dit zijn onze inspiratoren. Zij moeten het aanspreekpunt zijn en mee de kar trekken. Voor hen mag de opzet geen geheimen hebben zodat ze collega’s kunnen inspireren en informeren en zo het gebruik ervan stimuleren in verschillende teams. Daarnaast speelt het managementteam een belangrijke rol. Ze helpen het plan van aanpak opstellen door prioriteiten toe te kennen, toe te zien op het budget en te kijken hoe ze in één beweging meer zakelijke doelen kunnen realiseren. Ze ondersteunen en voeden de communicatie en... niet onbelangrijk... ze geven het goede voorbeeld en tonen betrokkenheid. |
4 STAPPEN PLAN
In 4 grote stappen naar user adoption
- Stap 1: Belanghebbenden op managementvlak mee krijgen en de believers/voortrekkers in pole position plaatsen
- Stap 2: Business scenario’s uitwerken die huidige problemen op het gebied van samenwerking en communicatie aanpakken.
- Stap 3: Bewustwording creëren bij elke medewerker van zowel de redenen als de aanpak van de transitie
- Stap 4: De training zelf waarin medewerkers via verschillende kanalen gevoed worden met de informatie die ze nodig hebben.
Webinar user adoption
Steeds meer organisaties omarmen Microsoft 365 OneDrive, Teams, SharePoint als basistools, maar slagen er niet in om dit te doen landen bij de medewerkers. In onze on-demand webinar gaan we dieper in op de 4 stappenplan richting user adoption:
|
|
Een evergreen platform,
dat is hoe Microsoft zelf kijkt naar Microsoft 365.
Continue focus op user adoption is cruciaal.
dat is hoe Microsoft zelf kijkt naar Microsoft 365.
Continue focus op user adoption is cruciaal.
Aan de slag
Zicht krijgen op de huidige digitale maturiteit van de organisatie via de digital maturity scan
|
Interne verantwoordelijken met Lumeron als co-piloot leiden richting implementatie via de Lumeron PowerTrail
|
Meer details over het stappenplan in onze inspiratiereeks rond digitaler samenwerken.
|