Digitaler werken - creƫer de nodige buzz!
Iedereen mee krijgen in digitaler samenwerken berust niet enkel op training. In onze overzichtsblog leggen we uit wat we hiermee bedoelen. We moeten een aantal stappen nemen die dit voorbereiden. In een eerste fase maken we er een organisatieproject van in plaats van een IT-project. In een tweede fase maken we concreet hoe we onze huidige werkwijze, omzetten naar de toekomstig om zo extra slagkracht en efficiëntie bieden.
En nu training...hold it!
Nu is het tijd om iedereen warm te maken voor de verandering. Maar niet door er direct in te vliegen met een training, want ook dan hebben we nog onvoldoende ingezet op het “wat zal ik eraan hebben”-gevoel.
Anders dan velen denken zijn medewerkers niet per definitie tegen verandering. Wel zijn ze op zoek naar een goede reden voor zichzelf om mee te stappen in de verandering. Als we de oefening in de tweede fase goed is uitgevoerd, dan hebben we alle materiaal in handen om hen mee te krijgen.
Vergelijk het met de volgende grote blockbuster in de bioscoop. Weken voor de film op het grote doek komt, start een marketingcampagne om ons “goesting” te doen krijgen. Op de dag van de première staan mensen in de rij om als eerste de film te zien. Of wat dacht je van de lancering van een nieuwe high end smartphone. Ook daar staan mensen van ‘morgens vroeg voor de deur.
Vergelijk het met de volgende grote blockbuster in de bioscoop. Weken voor de film op het grote doek komt, start een marketingcampagne om ons “goesting” te doen krijgen. Op de dag van de première staan mensen in de rij om als eerste de film te zien. Of wat dacht je van de lancering van een nieuwe high end smartphone. Ook daar staan mensen van ‘morgens vroeg voor de deur.
Wat maakt dat we met z'n allen in de rij staan?
Dergelijke marketingcampagnes spelen in op onze interesses, gevoelens en verlangens. Net dat doen we ook in deze bewustwordingsfase van ons “digitaler samenwerken” project.
En dit hoeven niet meteen de gigantische marketingbudgetten te zijn uit de film- of electronicawereld. Een paar concrete voorbeelden:
|
Een marketingstelling zegt dat iemand pas iets echt onthoud en interesse krijgt na 30 keer een naam te hebben gezien of gehoord. (n.v.d.r. afhankelijk aan wie je het vraagt kan het getal 30 afwijken) . Dus alle kanalen aanboren om iemand te triggeren rond dit thema is dan ook de beste optie.
Op naar stap 4: Training (& onderhouden)
In het volgend en ook laatste deel van deze blogreeks gaan we dieper in op fase 4 van het digitaler samenwerken implementatietraject: het trainen van de organisatie in de nieuwe werkwijzes parallel aan de IT-uitrol. Het klopt, alle voorgaande 3 fases slaat men al te vaak over, of neemt men veel te snel waardoor finaal de “user adoption” niet slaagt met alle gevolgen van dien.
Meer inspiratie
Lees onze overzicht- inspiratieblog rond het thema digitaler samenwerken en de 4 cruciale stappen naar user adoption.
|
Kan u niet wachten op het vervolg van onze inspiratieblog, check dan nu al onze on-demand webinar rond dit thema.
|
Met onze pijler "digitaler samenwerken" zetten we bewust in op het doen landen van transities naar Microsoft 365.
|