Lumeron
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
    • VACATURES
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Digitaal (samen)werken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • DIGITAAL (SAMEN) WERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT

 Digitaler werken... 
stap 3: create the buzz

Foto
Bart Hoornaert - 15/03/2021
digitaliseren | change management | (smart) in transition | continu verbeteren

Digitaler werken - creƫer de nodige buzz!

Iedereen mee krijgen in digitaler samenwerken berust niet enkel op training. In onze  overzichtsblog leggen we uit wat we hiermee bedoelen. We moeten een aantal stappen nemen die dit voorbereiden. In een eerste fase maken we er een organisatieproject van in plaats van een IT-project. In een tweede fase maken we concreet hoe we onze huidige werkwijze, omzetten naar de toekomstig om zo extra slagkracht en efficiëntie bieden.


En nu training...hold it!

Nu is het tijd om iedereen warm te maken voor de verandering. Maar niet door er direct in te vliegen met een training, want ook dan hebben we nog onvoldoende ingezet op het “wat zal ik eraan hebben”-gevoel.
Lumeron inspiratieblog - digitaler samenwerken in deze tijden een evidentie of niet?
Anders dan velen denken zijn medewerkers niet per definitie tegen verandering. Wel zijn ze op zoek naar een goede reden voor zichzelf om mee te stappen in de verandering. Als we de oefening in de tweede fase goed is uitgevoerd, dan hebben we alle materiaal in handen om hen mee te krijgen.

Vergelijk het met de volgende grote blockbuster in de bioscoop. Weken voor de film op het grote doek komt, start een marketingcampagne om ons “goesting” te doen krijgen. Op de dag van de première staan mensen in de rij om als eerste de film te zien. Of wat dacht je van de lancering van een nieuwe high end smartphone. Ook daar staan mensen van ‘morgens vroeg voor de deur. ​

Wat maakt dat we met z'n allen in de rij staan?

Dergelijke marketingcampagnes spelen in op onze interesses, gevoelens en verlangens. Net dat doen we ook in deze bewustwordingsfase van ons “digitaler samenwerken” project.

En dit hoeven niet meteen de gigantische marketingbudgetten te zijn uit de film- of electronicawereld. Een paar concrete voorbeelden:
  • Naam: Indien nog niet eerder gebeurd, dan is het nu zeker het moment om het project een naam te geven. En niet “Het Microsoft365 project” of “Het nieuwe IT-project”. Denk in termen als “WeConnect”, “GoDigital”, “TeamUp”,… Het zijn maar een paar voorbeelden van concrete namen die projecten rond dit thema in de afgelopen jaren kregen.
  • Management: Zorg dat management dit mee opneemt in hun communicatie naar de interne medewerkers. Bijvoorbeeld in een groepsmeeting, een intern event,…
  • Visueel: Hoe simpel het ook lijkt, maak een aantal posters die mensen triggeren. Of waarom dacht je dat er van die bewuste blockbuster-film in elk bushokje en reclamepaneel een affiche terug te vinden is. De koffiecorner, de kantine en … de toiletten zijn vaak de meest uitgelezen plaatsen.
  • Mailing: Vanaf een maand voor de implementatie via korte mailings medewerkers extra teasen met nieuwe mogelijkheden en best practices die er straks aan komen en dit gefocust op de noden die ze zelf als input gaven in fase 2 richting de scenario’s. Zo ziet iedereen meteen dat wat eraan komt gebaseerd is op hun inputs. Dit is een krachtig signaal. Denk hierbij ook aan het uitnodigen om tijdig in te schrijven voor de trainingsmomenten. Zo voorkom je dat dit niet plots bovenop een dagtaak komt.
Foto
De Lumeron focus op user adoption doorloopt vier fasen: belanghebbenden, scenario's, bewustwording en training
​Een marketingstelling zegt dat iemand pas iets echt onthoud en interesse krijgt na 30 keer een naam te hebben gezien of gehoord. (n.v.d.r. afhankelijk aan wie je het vraagt kan het getal 30 afwijken) . Dus alle kanalen aanboren om iemand te triggeren rond dit thema is dan ook de beste optie. ​


Op naar stap 4: Training (& onderhouden)

In het volgend en ook laatste deel van deze blogreeks gaan we dieper in op fase 4 van het digitaler samenwerken implementatietraject: het trainen van de organisatie in de nieuwe werkwijzes parallel aan de IT-uitrol. Het klopt, alle voorgaande 3 fases slaat men al te vaak over, of neemt men veel te snel waardoor finaal de “user adoption” niet slaagt met alle gevolgen van dien.
De focus van Lumeron ligt niet op digitale tools uitrollen, wel op de user adoption en het gebruik binnen de processen

Meer inspiratie

Lees onze overzicht- inspiratieblog rond het thema digitaler samenwerken en de 4 cruciale stappen naar user adoption.
OVERZICHTSBLOG
Kan u niet wachten op het vervolg van onze inspiratieblog, check dan nu al onze on-demand webinar rond dit thema.
WEBINAR
Met onze pijler "digitaler samenwerken" zetten we bewust in op het doen landen van transities naar Microsoft 365.
ONZE PIJLER
Home
Over Ons
Klantencases
Inspiratieblog
​
Academy
FAQ
​Contact


Strategisch uitblinken
Operationeel uitblinken
Managementsystemen
Procesoptimalisatie
Digitaler samenwerken
​​Zoeken op site
MAAK EEN AFSPRAAK
Foto

​Schrijf in op onze
maandelijkse nieuwsbrief
​voor extra inspiratie, tips en ervaringen
SCHRIJF JE IN
Privacy     Cookiebeleid    Disclaimer 
Copyright  ©2020-2023 Lumeron
Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge
​ info@lumeron.be   Tel.: +32 9 396 39 50
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
    • VACATURES
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Digitaal (samen)werken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • DIGITAAL (SAMEN) WERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT