Missie, visie en bedrijfsstrategie
Volgens de geldende managementtheorieën vormen missie en visie de basis voor de strategie van een organisatie. Alle doelstellingen en acties zouden hier dan aan gerelateerd moeten zijn. Maar hoe zit dat nu eigenlijk echt?
Spreken we wel voldoende over de bedrijfsstrategie?
Een spreekwoord zegt: " Onbekend is onbemind". In de praktijk stellen we vaak vast dat er binnen organisaties ‘te’ weinig over de bedrijfsstrategie gesproken wordt. Als het dan toch gebeurt, dan is het beperkt tot een informele feedback over de toekomstplannen en realisaties. Meestal is enkel het management hier dan bij betrokken.
Een gevolg hiervan is dat de leidinggevenden niet beschikken over proces- of afdelingsindicatoren die verbonden zijn met de strategische doelstellingen. Zo is er geen bindmiddel dat de hen doelgericht laat (samen)werken aan de groei van de organisatie.
Dit is niet altijd te wijten aan gebrek aan een consensus, kennis of capaciteit. De vaststelling is wel dat het strategisch proces onvoldoende concreet gemaakt is, waardoor noch het management, noch de leidinggevenden een kapstok hebben om structureel aan de slag te gaan.
Een gevolg hiervan is dat de leidinggevenden niet beschikken over proces- of afdelingsindicatoren die verbonden zijn met de strategische doelstellingen. Zo is er geen bindmiddel dat de hen doelgericht laat (samen)werken aan de groei van de organisatie.
Dit is niet altijd te wijten aan gebrek aan een consensus, kennis of capaciteit. De vaststelling is wel dat het strategisch proces onvoldoende concreet gemaakt is, waardoor noch het management, noch de leidinggevenden een kapstok hebben om structureel aan de slag te gaan.
Betrokkenheid is van cruciaal belang
We merken dat de betrokkenheid van medewerkers enorm toeneemt naarmate de bedrijfsstrategie ook voor hen herkenbaar wordt. Zodra medewerkers weten hoe ze concreet kunnen bijdragen aan de groei van hun bedrijf neemt hun bereidheid toe om zelf met suggesties te komen en hun handen uit de mouwen te steken.
De bedoeling moet zijn dat je je processen zo inricht dat je het gewenste product/dienst zo optimaal mogelijk aan de klanten levert. Dit begint met het aligneren van de de hoofd- en ondersteunende processen op bedrijfsdoelstellingen, het uitbouwen van een organisatie met de juiste verantwoordelijkheden en bevoegdheden, te focussen op het ontwikkelen van talenten en te zorgen voor de nodige middelen.
Bij Lumeron hebben we ervaring om samen met het management en leidinggevenden aan de slag te gaan om de bedrijfsstrategie helder en concreet te krijgen, coachen we teams en medewerkers om strategische acties vorm te geven en gaan we op een pragmatische manier met deze acties samen aan de slag. Vaak merken we dat de eerste sessie opstart met argwaan of onwetenheid of net "dit zullen we eens snel oplossen". Door stapsgewijs van missie/visie af te dalen via de bedrijfswaarden, strategische keuzes en doelstellingen komen we finaal bij een team wat intens samen heeft gebouwd aan een gemeenschappelijk doel... En er dan ook samen voor gaat!
Bij Lumeron hebben we ervaring om samen met het management en leidinggevenden aan de slag te gaan om de bedrijfsstrategie helder en concreet te krijgen, coachen we teams en medewerkers om strategische acties vorm te geven en gaan we op een pragmatische manier met deze acties samen aan de slag. Vaak merken we dat de eerste sessie opstart met argwaan of onwetenheid of net "dit zullen we eens snel oplossen". Door stapsgewijs van missie/visie af te dalen via de bedrijfswaarden, strategische keuzes en doelstellingen komen we finaal bij een team wat intens samen heeft gebouwd aan een gemeenschappelijk doel... En er dan ook samen voor gaat!
|