Hoe kan een strategie de organisatie verder helpen groeien?
U hebt een onderneming met groeiambities, maar die lopen niet volgens plan? U kan mooie resultaten voorleggen, maar vraagt zich af of dit zal blijven duren? Er staat een overdracht of overname in de steigers, maar u weet niet hoe u dit moet aanpakken? Of u dient zich aan te passen aan een veranderende situatie? In elk geval hebt u nood aan een heldere bedrijfsstrategie die uw organisatie klaarmaakt voor de toekomst.
Een eerste stap is het definiëren van een bedrijfsstrategie. Dit zorgt - samen met uw missie, visie en waarden - voor het bereiken van uw ambities en het uitrollen van de strategische acties. Het al dan niet slagen is afhankelijk van de mate waarin medewerkers zich hierin kunnen identificeren en betrokken worden bij de praktische uitwerking.
Een goede bedrijfsstrategie is het begin van alles.
Eenmaal je die hebt, dan kan je alles wat je verder doet hieraan linken en aftoetsen.
Dat maakt interne keuzes maken en communicatie doeltreffend, en het zorgt ervoor dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.
Eenmaal je die hebt, dan kan je alles wat je verder doet hieraan linken en aftoetsen.
Dat maakt interne keuzes maken en communicatie doeltreffend, en het zorgt ervoor dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.
Aanpak strategie: hoe creëren we samen meerwaarde?
Grote verhalen zijn mooi, maar zorgen niet noodzakelijk voor resultaat. Samen met uw team steken we de handen uit de mouwen en creëren we meerwaarde op basis van onze expertise, ervaring en geborgde aanpak.
Enkele stappen voor een bedrijfsstrategie die écht werkt:
|
Meerwaarde van een bedrijfsstrategie
Het formuleren van een bedrijfsstrategie is een proces waarin de key people een consensus vormen over de focus en unieke eigenschappen van het bedrijf.
Aan de hand van dat inzicht kan de organisatie de juiste keuzes maken op vlak van
De hieruit volgende werkpunten zijn onder andere
Aan de hand van dat inzicht kan de organisatie de juiste keuzes maken op vlak van
- Ambities
- Producten en dienstenaanbod
- Doelgroepen van klanten, partners, regio's,...
- Investeringen in technologie, mensen en processen
- Strategische personeelsplanning
- Interne organisatie
De hieruit volgende werkpunten zijn onder andere
- Het doorvertalen van de missie, visie en strategie zodat iedereen deze begrijpt en zijn rol kent
- Evolueren naar een wendbare organisatie die
- inspeelt op de wervelwind aan technologische evoluties
- omgaat met de toenemende gevoeligheid van klanten én medewerkers
- intelligent gebruikmaakt van data om de juiste beslissingen te ondersteunen
- Een klimaat creëren waarbinnen medewerkers bewust worden gemaakt van hun talent en goesting krijgen om ermee aan de slag te gaan
- Evolueren naar een state-of-the-art productieapparaat, dat
- flexibel en kwalitatief kan inspelen op de wensen van de klanten
- uitmuntende producten en diensten aanbiedt
Doorvertaling van strategische acties
Een bedrijfsstrategie uitdenken is één zaak. Deze ook effectief realiseren met participatie van alle betrokken is de ware uitdaging.
Strategische doelstellingen vertalen in duidelijke acties en operationele doelstellingen om deze vervolgens te monitoren en bij te sturen,
zorgt er voor dat de strategie daadwerkelijk beleefd wordt.
Strategische doelstellingen vertalen in duidelijke acties en operationele doelstellingen om deze vervolgens te monitoren en bij te sturen,
zorgt er voor dat de strategie daadwerkelijk beleefd wordt.
Benieuwd hoe we dit in de praktijk aanpakken?
beMatrix wil verder groeien dankzij duidelijke strategie
|
Strategisch denken helpt B&D insurance groeienB & D insurance doet beroep op Lumeron voor de uitwerking van hun strategie. Via begeleide workshops is een heldere bedrijfsstrategie uitgewerkt waarmee B & D insurance nu in staat is om verder te groeien als organisatie.
|
Innovatie en groei gaan hand in hand bij VetexVetex ontwikkelde een unieke ecologische technologie voor het coaten en lamineren van textiel. In hun zoektocht naar nieuwe afzetmarkten voor deze technologie, klopten ze aan bij de experten van Lumeron die hen de tools en methodieken aanreikten.
|
Waarom de Lumeron aanpak voor de strategie van uw bedrijf?
|
|