Focus op het (bedrijfs)resultaat en het continu verbeteren ervan
Elke activiteit die je doet, doe je in functie van een resultaat dat je wil bereiken.
Ook bij de begeleiding van bedrijven is dat niet anders.
In al onze verbetertrajecten, streven we ernaar om een positieve invloed te hebben op de resultaten van het bedrijf.
We willen het bedrijf vooruit helpen.
Eén van de modellen die ons hierbij helpt, is het EFQM Model.
Ook bij de begeleiding van bedrijven is dat niet anders.
In al onze verbetertrajecten, streven we ernaar om een positieve invloed te hebben op de resultaten van het bedrijf.
We willen het bedrijf vooruit helpen.
Eén van de modellen die ons hierbij helpt, is het EFQM Model.
Het EFQM-model (vroegere versie)
Vertrekpunt
Het vertrekpunt waar wij van uitgaan, is ook hier : het "(bedrijfs)Resultaat" . Je vindt dit op het EFQM-model helemaal rechts terug, wat ook logisch is vermits het iets is waar je naar mikt!
Bij onze begeleidingen, streven we ernaar om dit "resultaat" zo concreet mogelijk te krijgen. Het moet echt een "SMART" invulling zijn.
Vb. Tegen het einde van 2025 willen we onze omzet van x k EUR met 30% verhogen.
Na het vastleggen van de doelstelling in functie van het resulaat bekijken we 3 basiscriteria die je nodig hebt om dit resultaat te verkrijgen. Volgens het EFQM-model gaat het om:
Bij onze begeleidingen, streven we ernaar om dit "resultaat" zo concreet mogelijk te krijgen. Het moet echt een "SMART" invulling zijn.
Vb. Tegen het einde van 2025 willen we onze omzet van x k EUR met 30% verhogen.
Na het vastleggen van de doelstelling in functie van het resulaat bekijken we 3 basiscriteria die je nodig hebt om dit resultaat te verkrijgen. Volgens het EFQM-model gaat het om:
- Loyale klanten
- Een goed bedrijfsimago
- Loyale medewerkers
De basiscriteria
We vullen elk van bovenstaande criteria in:
- Loyale klanten:
- Wie zijn onze klanten en hoe kunnen we hun loyaliteit behouden?
- Hoe zorgen we ervoor dat we “loyale” klanten creëren: wat zijn onze troeven?
- Denken we verandering hierin te zien tegen eind 2025? Welke?
- Wat als…. De klantenloyaliteit daalt… : hiervoor 3 scenario’s uitwerken.
- Een goed bedrijfsimago:
- Wat ligt aan de basis van dit imago, wat bepaalt ons imago?
- Hoe kunnen we dit imago in stand houden (welke acties te ondernemen)?
- Wat heeft een negatieve impact op dit imago?
- Wat als…. Ons imago daalt….: hiervoor 3 scenario’s uitwerken.
- Loyale medewerkers:
- Wat ligt aan de basis van de loyaliteit van de medewerkers?
- Wat zijn de pijnpunten volgens de medewerkers? (Dit halen we uit de tevredenheidsenquête en/of de evaluaties die we doen met onze medewerkers.)
- Welke evoluties zien we en voorspellen we tegen het eind van …?
- Welke acties voorzien we om de loyaliteit te behouden / te voorkomen dat die daalt? (ook hier 3 scenario’s voor uitwerken)
De andere bouwstenen van het EFQM-model
Wanneer dit beeld duidelijk is, kunnen we overgaan naar de volgende bouwstenen van het EFQM-model.
Al deze zaken; een positief resultaat, loyale klanten, een goed bedrijfsimago en loyale medewerkers komen niet vanzelf….
Je komt tot dit resultaat door activiteiten uit te voeren.
Door processen te realiseren zijnde de kern van het EFQM-model.
Die processen worden gestuurd door:
Ook deze bekijken we nader:
Al deze zaken; een positief resultaat, loyale klanten, een goed bedrijfsimago en loyale medewerkers komen niet vanzelf….
Je komt tot dit resultaat door activiteiten uit te voeren.
Door processen te realiseren zijnde de kern van het EFQM-model.
Die processen worden gestuurd door:
- Het gevoerde personeelsbeleid
- De gevolgde strategie en beleid
- De gebruikte technologie
Ook deze bekijken we nader:
- Het gevoerde personeelsbeleid
- Hoe zit dit in elkaar?
- Wat is de sterkte, de zwakte, wat moet worden aangepast?
- De gevolgde strategie en beleid
- Hoe brengen we de strategie in actie?
- Hebben we een juist strategie/beleid (zal deze ons in staat stellen onze doelstellingen te bereiken)?
- Welke impact heeft die strategie/het beleid op de processen?
- De gebruikte technologie
- Wat zullen we nodig hebben om ons doel te bereiken?
- Welk plan hebben we hiervoor
- Hoe gaan we dit realiseren?
Aansturing
Al de bovenstaande blokken, worden op hun beurt aangestuurd door (gedeeld) leiderschap.
En ook dit gaan we nader bekijken:
En ook dit gaan we nader bekijken:
- Zijn deze leiders in staat om een motiverende werkomgeving te creëren? Waarom? Waarom niet? + actieplan wat moet wijzigen?
- Zijn deze leiders een “levend voorbeeld” van hoe we ons als bedrijf willen profileren?
- ….
Waarom de "oude" versie van het EFQM-model gebruiken?
De kenners onder jullie zullen zeker gemerkt hebben dat ik nog steeds de “oude versie” van het EFQM-model gebruik.
In 2020 kreeg het model namelijk een update. Je vindt deze update hier terug.
Het is niet dat ik het nieuwe model niet ter harte neem of minder interessant vind maar als basis vind ik het model dat ik hierboven gebruik iets eenvoudiger. En in dit opzicht vormt het een goed startpunt. Dit verhoogt de herkenbaarheid bij trajecten.
Maar laat me je vooral niet tegenhouden om met het nieuwe model aan de slag te gaan! Ook al zit de basisgedachte in beide systemen goed, het biedt zeker een meerwaarde!
Stof genoeg voor een volgende blog? Hou onze blogs dus zeker in de gaten!
In 2020 kreeg het model namelijk een update. Je vindt deze update hier terug.
Het is niet dat ik het nieuwe model niet ter harte neem of minder interessant vind maar als basis vind ik het model dat ik hierboven gebruik iets eenvoudiger. En in dit opzicht vormt het een goed startpunt. Dit verhoogt de herkenbaarheid bij trajecten.
Maar laat me je vooral niet tegenhouden om met het nieuwe model aan de slag te gaan! Ook al zit de basisgedachte in beide systemen goed, het biedt zeker een meerwaarde!
Stof genoeg voor een volgende blog? Hou onze blogs dus zeker in de gaten!
Aan de slag
Proceswerking aanpakken doe je ... procesmatig!
Lees meer over onze diensten op dit vlak. |
Bovenstaand principe sluit perfect aan bij de weg naar Operational Excellence & Lean. Een traject samen met de organisatie.
|
Bent u geïnspireerd door bovenstaande tekst en smaakt dit naar meer.
Er staat nog heel wat op onze inspiratieblog. |