Lumeron
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
    • VACATURES
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Digitaal (samen)werken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • DIGITAAL (SAMEN) WERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT

 Operational Excellence implementeren ...
​begint bij je klant

Foto
Abdon Moens - 08/09/2020
lean | OPEX | change management | continu verbeteren | professionaliseren

OPEX begint bij de klant

Operational excellence implementeren begint met te weten wat je klant wil en hoe je deze behoefte kan invullen. Op zich klinkt dit logisch, maar is het ook simpel te realiseren? Operational excellence is een groeipad. Je kan geen stappen overslaan.
Lumeron inspiratieblog - De sleutel tot operational excellence ligt bij uw klant



​Is Operational Excellence een concrete houvast om te verbeteren?


​In een eerste maturiteitsfase van operational excellence ligt de focus op transparantie binnen de organisatie en de kwaliteit van het product of dienst. In deze fase moet het voor iedereen in de organisatie duidelijk zijn wat de klanten willen en wat de rol van elkeen hierbij is.

Een volgende maturiteitsfase moet resulteren in meer betrouwbare, gestandaardiseerde en schaalbare processen met focus ‘flexibiliteit’ – zowel in leversnelheid als in productmix.
​
In de laatste fase is iedereen betrokken om te verbeteren wat reeds gerealiseerd is. Niet harder maar slimmer werken is hier de boodschap.
" Bij Lumeron ondersteunen we Operational Excellence trajecten.
We bepalen de maturiteitsfase via onze operations scan om van daaruit samen met uw medewerkers de juiste weg af te leggen."


Managen van 'de change'

Naast deze ‘organisatorische en procesmatige’ benadering is er een even belangrijke ‘change’ kant binnen Operational Excellence. Bij het doorlopen van deze maturiteitsfasen krijgen we ook te maken met emotionele, leidinggevende, culturele aspecten die we kanaliseren en oplossen. Zo bijvoorbeeld moeten fouten bespreekbaar worden gemaakt, is er een ‘andere’ discipline nodig voor het naleven van de nieuwe afspraken, moeten leiders meer als coach dan als vakman kunnen opereren, … etc.

Deze ‘change’ binnen operational excellence is zeker zo belangrijk als de procesmatige kant. Het impacteert iedereen in de organisatie (directie, management, teamleiders, medewerkers,...). Daarom kan een operational excellence project nooit een top down benadering alleen zijn. Het is ook geen korte termijn traject.
Foto


​Operational Excellence is moeilijk... of niet?

​Als we van de definitie vertrekken dat operational excellence gaat over het verbeteren van processen is het belangrijk om je ambities juist te leggen.

​Zijn er nog issues ivm kwaliteit en transparantie van processen, dan moet je hier eerst mee starten. Thema’s als verbeteren van de flexibiliteit, continu verbeteren moeten dan nog wat in de ijskast. Eenmaal de tijd rijp is, gaat de ijskast terug open en nemen we de volgende stap.


Masterclass Operational Excellence

Wil je zelf aan de slag richting Operational Excellence maar is het pad ernaartoe nog onduidelijk. Volg dan onze 2-daagse masterclass Operational Excellence op 17 & 24 november 2020.

Meer weten?

​Contacteer ons gerust, of vraag uw operations scan aan.  Wij helpen u graag verder. 
Foto
Home
Over Ons
Klantencases
Inspiratieblog
​
Academy
FAQ
​Contact


Strategisch uitblinken
Operationeel uitblinken
Managementsystemen
Procesoptimalisatie
Digitaler samenwerken
​​Zoeken op site
MAAK EEN AFSPRAAK
Foto

​Schrijf in op onze
maandelijkse nieuwsbrief
​voor extra inspiratie, tips en ervaringen
SCHRIJF JE IN
Privacy     Cookiebeleid    Disclaimer 
Copyright  ©2020-2023 Lumeron
Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge
​ info@lumeron.be   Tel.: +32 9 396 39 50
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
    • VACATURES
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Digitaal (samen)werken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • DIGITAAL (SAMEN) WERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT