Lumeron
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Efficiënt digitaal samenwerken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • EFFICIËNT DIGITAAL SAMENWERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT

Preventie op het werk
(niet) voor dummies
Deel 3: de praktische kant

Foto
Peter Lamote - 25/05/2021
preventie | kwaliteitsmanagement | continu verbeteren | professionaliseren

Inspiratieblog-trilogie " Preventie op het werk " - deel 3: de praktische kant

Na het schetsen van de wettelijke omkadering in deel 1 en de hoofrolspelers binnen preventie in deel 2, zoemen we vandaag in op de praktische kant van preventie.

Zodra een onderneming één of meerdere werknemers op de payroll heeft staan, is de werkgever verplicht een welzijns- en veiligheidsbeleid op te stellen en uit te rollen. Deze verplichting komt voort uit het KB van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Dit beleid moet steunen op de algemene preventiebeginselen (gaande van risico’s voorkomen, over collectieve beschermingsmiddelen tot het voorzien van gepaste veiligheids- en gezondheidssignalering) en op het opzetten, uitvoeren en evalueren van een dynamisch risico-beheersingssysteem.
Lumeron inspiratieblog - veiligheid & gezondheid op de werkvloer is meer dan een paar beschermingsmiddelen


​Hoe preventie praktisch realiseren?

In eerste instantie dient de actuele situatie in kaart gebracht te worden. Dit kan aan de hand van een risico-inventarisatie binnen de 7 domeinen omschreven in de Welzijnswet:
  • Arbeidsveiligheid
  • Gezondheid
  • Psychosociale belasting
  • Ergonomie
  • Arbeidshygiëne
  • Verfraaiing van de arbeidsplaats
  • Leefmilieu

Risico-analyses dienen gemaakt te worden op verschillende niveaus:
  1. op het niveau van de organisatie in haar geheel
  2. op functie- of groepsniveau
  3. op het niveau van het individu.

Zodra de risico’s in kaart zijn gebracht, gaan we die opnemen in een actieplan. Dat actieplan bevat twee luiken:
  • het 5 jaarlijks GPP (Globaal Preventieplan) en
  • het JAP (Jaaractieplan)

Het GPP is een plan dat een concrete beschrijving van de resultaten van de risicoanalyse en de prioritaire doelstellingen voor de komende vijf jaar. Dit aangevuld met de concrete acties die men moet ondernemen om die doelstellingen te bereiken.

Het JAP is een jaarlijks extract uit het GPP en bevat de concreet uit te voeren preventiemaatregelen in dat specifiek jaar. Dit actieplan moet uiteraard ook ‘tot leven’ gebracht worden in de onderneming. Dit kan aan de hand van de PDCA-methodiek (Plan-Do-Check-Act): plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van het preventiebeleid.

De preventiemaatregelen van het GPP en JAP worden vastgesteld in de volgende volgorde:
       1. acties met de bedoeling het risico te voorkomen
Als het risico niet kan weggenomen worden,
      2. acties met de bedoeling schade te voorkomen
Als schade ten gevolge van het risico niet kan voorkomen worden,
      3. acties met de bedoeling schade te beperken

Ook bij het zoeken naar concrete oplossingen moet er altijd eerst gedacht worden aan collectieve beschermingsmiddelen en, als het niet anders kan, in tweede instantie aan persoonlijke beschermingsmiddelen.

De link met ISO 45001 

Om het welzijnsbeleid en het dynamisch risico-beheersingssysteem tot leven te brengen en in leven te houden is het van belang de werknemers te engageren en te laten participeren. Participeren betekent dat werknemers risico’s kunnen herkennen en benoemen, ze effectief preventief gaan signaleren en bijdragen in het zoeken naar oplossingen.

Op die manier kan binnen een onderneming de stap gezet worden van het minimaal wettelijk verplichte welzijnsbeleid naar een echte welzijnscultuur. Zodra dit bereikt is, en als de organisatie dit wenst, kan de kroon op het werk gezet worden in de vorm van een ISO45001 certificatie. ISO 45001 is de norm voor veiligheid en gezondheid op het werk.

Aan de slag met de Lumeron preventiescan 

De verplichtingen met betrekking tot preventie en welzijn op het werk bezorgen veel werkgevers de nodige kopzorgen. Vanuit Lumeron kunnen we u hierbij adviseren en bijstaan. We starten met een preventiescan, waaruit we een globaal preventieplan en een jaaractieplan kunnen opmaken. 

Start vandaag nog, en vraag uw preventiescan aan.

Vraag uw preventiescan aan
Foto
Vanuit ISO 45001 aan de slag rond preventiemanagement? Hoe dit integreren in de dagelijkse werking?
​
ISO-SYSTEMEN
Onze operations & ISO readiness scans brengen uw processen in lijn via een een concreet actieplan.
​

SCANS
Hands-on ondersteuning in de dagdagelijkse werking op vlak van preventie maar ook milieu en kwaliteit. Dat kan via onze business partner formule
BUSINESS PARTNER
Home
Over Ons
Klantencases
Inspiratieblog
​
Academy
FAQ
​Contact


Strategisch uitblinken
Operationeel uitblinken
Managementsystemen
Procesoptimalisatie
Digitaler samenwerken
​​Zoeken op site
MAAK EEN AFSPRAAK
Foto

​Schrijf in op onze
maandelijkse nieuwsbrief
​voor extra inspiratie, tips en ervaringen
SCHRIJF JE IN
Privacy     Cookiebeleid    Disclaimer 
Copyright  ©2020-2023 Lumeron
Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge
​ info@lumeron.be   Tel.: +32 9 396 39 50
  • OVER LUMERON
    • LUMERON NIEUWS
  • WAT DOEN WE
    • Bedrijfsstrategie
    • Operational Excellence
    • Processen optimaliseren >
      • Processen visualiseren en optimaliseren
      • Kwaliteit-veiligheid-milieu Managementsystemen
      • Efficiënt digitaal samenwerken
  • KLANTENCASES
  • KENNIS & INSPIRATIE
    • Opleidingen & Webinars
    • BEDRIJFSSTRATEGIE
    • OPEX/LEAN
    • PROCESWERKING
    • MANAGEMENTSYSTEMEN
    • EFFICIËNT DIGITAAL SAMENWERKEN
  • ZOEKEN
  • CONTACT