Waarom is werken aan processen de eerste stap?
Om als organisatie samen met uw medewerkers te groeien, en zo de strategische doelen te bereiken, is het van belang om te beginnen bij de basis. Zonder goede fundamenten staat elk huis wankel. Door de juiste bouwstenen te herkennen en implementeren borgen we samen de professionele manier van werken.
Daarbij is aandacht voor klantentevredenheid, efficiëntie, doeltreffendheid en continu verbeteren cruciaal.
Zijn deze situaties herkenbaar?
- Constant brandjes blussen
- Veel verschillende versies van informatie
- Klantenklachten nooit ten gronde weggewerkt
- Veel zoeken naar stukken
- Projecten succesvol uitvoeren is niet herhaalbaar
- Resultaten en kosten zijn niet voorspelbaar
- Rollen en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk
- Geen overzicht in de keten van activiteiten
Samenspel van verschillende bouwstenen
Procesmatig uitblinken is meer dan een tool implementeren
Het is het samenspel tussen verschillende topics die een organisatie stapsgewijs richting stabiele processen en een matuurdere organisatie brengt.
|
"De rol van proceseigenaar wordt vaak verward met die van teamleider in een organigram.
Een organigram en een procesmodel zijn absoluut niet hetzelfde.
Proceseigenaarschap gaat over de grenzen van de teams en afdelingen heen.
Een proceseigenaar heeft een totaaloverzicht van het proces ook als dit de afdeling overstijgt.
Dit zowel qua vastleggen van de grote lijnen, de doelstellingen bepalen en vooral sturen van het geheel.
In welke mate het proceseigenaarschap de muren van de afdeling overstijgt,
is een goede graadmeter bij proceswerking."
Een organigram en een procesmodel zijn absoluut niet hetzelfde.
Proceseigenaarschap gaat over de grenzen van de teams en afdelingen heen.
Een proceseigenaar heeft een totaaloverzicht van het proces ook als dit de afdeling overstijgt.
Dit zowel qua vastleggen van de grote lijnen, de doelstellingen bepalen en vooral sturen van het geheel.
In welke mate het proceseigenaarschap de muren van de afdeling overstijgt,
is een goede graadmeter bij proceswerking."
Bart Hoornaert - Senior Consultant Procesteam
Focus op de procestools
Focus op projectmatig werken
Focus op ISO
Focus op Lean-tools
Focus op procesvisualisatie
Focus op QHSE
Focus op het digitale
- Continu verbeteren - PDCA
- Projectmanagement
Focus op ISO
- ISO 9001 - Kwaliteitsmanagementsysteem
- ISO 14001 - Milieumanagementsysteem
- ISO 45001 - Veiligheid en welzijn op het werk
- ISO 27001 - Informatieveiligheidsmanagement
- FPC - Factory Production Control
- EN 1090 - Regelgeving rond lastdragende constructieonderdelen voor de bouw
Focus op Lean-tools
- 5S - Stapsgewijs verhogen we de orde & netheid in de verschillende afdelingen, en de betrokkenheid van de medewerkers om hun omgeving te verbeteren.
- Pull - U krijgt inzicht in de 7 verliezen en de manieren waarop het productieproces wordt aangestuurd (doorlooptijd en flow). U kijkt kritisch naar het eigen productieproces en bekijkt alles door een verbeterbril.
- Makigami - Via deze laagdrempelige manier om processen in kaart te brengen kunnen uw medewerkers niet enkel hun eigen proces, maar ook een functioneel overschrijdend proces in kaart brengen. We focussen hierbij ook op groepsdynamiek en waardevolle groepsinbreng.
- Value Stream Mapping (VSM) - We evolueren op een gestructureerde manier - op basis van de nodige facts & figures en processen - van een current state naar een lean future state.
- SMED - Om de doorlooptijden verder te reduceren, pakken we omsteltijden van machines aan
- ...
Focus op procesvisualisatie
- Flowcharts - De meest eenvoudige vorm van procesvisualisatie maar zet meteen kracht bij
- BPMN-the-lumeron-way - Procesvisualisaties maken niet alleen de keten van activiteiten duidelijk maar ook de rollen en verantwoordelijkheden. Dit op een gestructureerde en herkenbare manier opzetten helpt om bruggen te bouwen over de afdelingen heen. We gebruiken hiervoor een afgeleide en dus meer behapbare vorm van de internationaal vastgelegde BPMN standaard.
Focus op QHSE
- 7 Quality Tools - Een set van basistools die meteen kwaliteitsinzichten bijbrengen (Oorzaak-gevolg diagram, Pareto, Histogram, Controlekaarten, checklijsten, spreidingsdiagram, stroomschema-flowchart)
- Procesvariatie & DFSS - We gaan dieper in op de variatie in processen en de nodige stappen om tot oplossingen te komen. Zo reduceren we onvoorspelbaarheid en brengen we transparantie. Afhankelijk van de complexiteit gebruiken we basistools tot de uitgebreide Design-for-Six-Sigma methodiek
- Risicomanagement & FMEA - Of het nu gaat over processen of producten, steeds wil je als bedrijf vermijden van fouten te maken. Hier structureel en preventief over nadenken helpt niet enkel problemen maar ook grote kosten te vermijden
- Preventiewerking
- Milieuaspectenanalyses
- C02-neutraal - Structureel werken aan het reduceren van de klimaatimpact is een topic wat met de dag belangrijker is.
Focus op het digitale
- Microsoft 365 met o.a. Teams & SharePoint - Digitaler samenwerken is meer dan enkel de applicaties installeren, het is een traject van change management en user adoption om zo de dagdagelijkse werking efficiënter te maken.
- ERP & CRM
Waarom kiezen voor Lumeron om u procesmatig te ondersteunen?
|