Van ad-hoc beleid naar strategisch werken.
Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn. Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken. Men heeft minder oog voor het structureel oplossen van problemen en het maken van toekomstplannen.
Een belangrijke oorzaak van deze cultuur is dat het management vaak zelf heel doe-gericht is en bijgevolg de organisatie te weinig stimuleert om wat verder te kijken dan het 'nu'.
Is dit de juiste manier van werken?
Een belangrijke oorzaak van deze cultuur is dat het management vaak zelf heel doe-gericht is en bijgevolg de organisatie te weinig stimuleert om wat verder te kijken dan het 'nu'.
Is dit de juiste manier van werken?
Gevolgen van een ad-hoc beleid
Hoewel niets verkeerd is aan een pragmatische instelling, mag een visie op langere termijn niet ontbreken. Op een bepaald moment zal dit zich wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:
- Impulsief gedrag
- Bij positieve resultaten? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
- Geen inzicht in de liquiditeitsstand, tot er betalingsproblemen opduiken.
- Personeelsdossiers? Te laat, onvolledig of onbestaand! Tot die iemand moet ontslagen worden, wat dan een heel dure zaak wordt.
- Hoog verloop van medewerkers, mogelijks als gevolg van:
- stress door te weinig oog voor verbetering van interne processen
- te weinig aandacht voor opleiding
- Geen strategische personeelsplanning
- Verlies van klanten door:
- te aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
- de aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
- te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
- Veel interne discussies veroorzaakt door:
- Teveel branden blussen
- beperkt intern overleg
- Onvoldoende transparantie in afspraken en verantwoordelijkheden
En nu?
Om uit deze vicieuze cirkel te geraken is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is.
Het management moet bereid zijn eens de tijd nemen om te reflecteren. Als het management er werk wil van maken om het één en ander in gang te zetten dan zijn dit de volgende stappen:
Het management moet bereid zijn eens de tijd nemen om te reflecteren. Als het management er werk wil van maken om het één en ander in gang te zetten dan zijn dit de volgende stappen:
- Het uitwerken van een visie, missie, strategie
- Deze visie en strategie omzetten naar strategische doelstellingen en acties
- Deze strategische doelstellingen omzetten naar doelstellingen op jaarbasis en jaaractieplannen
- Deze korte termijndoelstellingen / jaaractieplannen vertalen binnen de diverse afdelingen en processen
- Communicatie naar de organisatie en medewerkers betrekken bij de realisatie
Aan de slag
Meer weten over onze oplossingen om ambities waar te maken, opportuniteiten zichtbaar te maken, organisaties te mobiliseren en inzichten te borgen?
|
Werken aan uw bedrijfsstrategie is een proces op zichzelf. Dit proces laten faciliteren zorgt ervoor dat u op de inhoud kan focussen.
|
Bent u benieuwd hoe ver uw organisatie al staat in de uitwerking van een bedrijfsstrategie. Laat de strategiescan uitbeelden en meet u met andere KMO's.
|