Een bedrijfsstrategie kiezen
Blue Ocean Strategy (BOS) is ontwikkeld door W.Chan Kim en Renee Mauborgne en gaat er vanuit dat bedrijven zich meer moeten richten op ongerepte markten (blauwe oceanen).
Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Of Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Of Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
Blauwe oceaan vs rode oceaan
De blauwe oceaan is de onbekende, onbestaande markt die nog onaangetast is door concurrentie. Een blauwe oceaan verwijst naar het grotere potentieel dat te vinden is in omgevingen waar nog nooit een bedrijf aanwezig is geweest. Een blauwe oceaan is diep, krachtig en groot, evenals het winstgevend potentieel.
De rode oceanen zijn alle industrieën, sectoren die er nu zijn: de bekende markt. De spelregels zijn bekend. Bedrijven proberen beter te presteren dan andere bedrijven om een groter marktaandeel te verwerven. Winst en groei wordt geremd naarmate de markt volzet raakt. Dit leidt dan weer tot 'bloedige' concurrentie (rode oceaan) .
Het uitgangspunt van BOS is, om naast de concurrenten, in de al bekende markten (rode oceanen), systematisch de blauwe oceanen in kaart te brengen. Deze inventaris baseert men op het concept van 'waarde-innovatie'.
De rode oceanen zijn alle industrieën, sectoren die er nu zijn: de bekende markt. De spelregels zijn bekend. Bedrijven proberen beter te presteren dan andere bedrijven om een groter marktaandeel te verwerven. Winst en groei wordt geremd naarmate de markt volzet raakt. Dit leidt dan weer tot 'bloedige' concurrentie (rode oceaan) .
Het uitgangspunt van BOS is, om naast de concurrenten, in de al bekende markten (rode oceanen), systematisch de blauwe oceanen in kaart te brengen. Deze inventaris baseert men op het concept van 'waarde-innovatie'.
Waarde innovatie
Bij waarde-innovatie staat de klant centraal.
Waarde-innovatie wordt zowel gedreven door technologie als door wat beter is voor de klanten. Het gevolg hiervan is dat bedrijven hun innovatieactiviteiten tegelijk gaan afstemmen op kosten, prijs en waarde voor de klant. Bedrijven die BOS willen ontwikkelen, gaan geen keuze meer maken tussen kostenleiderschap, productleiderschap & customer intimacy. Ze zullen er naar streven naar lage kosten, innovatie, customer intimacy op hetzelfde moment te realiseren. Het gaat zowel over het verlagen van de kosten én het verhogen van de waarde voor de kopers. |
Strategy Canvas
Om het innovatief denken over producten/markten te gidsen ontwikkelden dezelfde onderzoekers het 4 Actions framework.
Deze tool focust op:
Deze tool focust op:
- het maximaliseren van de gebruikerswaarde,
- het verlagen van de kosten,
- het elimineren van onnodige productkenmerken en
- het vergroten van de gebruikerswinst.
Het 4 actions framework bestaat uit volgende stappen:
|
Vertaling van het model van Chan Kim & Renée Mauborgne
|
Let's get started!
Zoals reeds aangehaald is de vraag of een Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
Doch, één ding is zeker: Starten met een strategieoefening op basis van Blue Ocean Strategy verrijkt bedrijven sowieso met inzichten rond waarde-innovatie, noodzakelijke transformaties in organisatie, mentaliteit en helpt bedrijven in het herkennen van kansen.
Doch, één ding is zeker: Starten met een strategieoefening op basis van Blue Ocean Strategy verrijkt bedrijven sowieso met inzichten rond waarde-innovatie, noodzakelijke transformaties in organisatie, mentaliteit en helpt bedrijven in het herkennen van kansen.
Aan de slag
Meer weten over onze oplossingen om ambities waar te maken, opportuniteiten zichtbaar te maken, organisaties te mobiliseren en inzichten te borgen?
|
Werken aan uw bedrijfsstrategie is een proces op zichzelf. Dit proces laten faciliteren zorgt ervoor dat u op de inhoud kan focussen.
|
Bent u benieuwd hoe ver uw organisatie al staat in de uitwerking van een bedrijfsstrategie. Laat de strategiescan uitbeelden en meet u met andere KMO's.
|